Med halva facit i hand – Digitala trender under 2019

14 maj, 2019

Vi har snart nått halvvägs 2019. Vilka digitala trender har vi kunnat se? Vad kan vi förutse framöver? Vi har listat tre digitala trender som vi tror kan vara bra att ägna lite extra uppmärksamhet åt under 2019. Till min hjälp, för att kvalitetssäkra listan, har jag en av SEO DESIGNs grundare, Henrik Angervall.

Chatbots

Du har troligtvis redan både hört och hunnit använda dig utav chatbots. Denna programmering är till för att simulera ett mänskligt samtal med automatiserade svar eller med hjälp av AI. Varianter av chatbots har funnits sedan 60-talet, men har under det senaste året slagit igenom i takt med att funktionen nu har blivit mycket smartare. Under 2020 förutspås 85% av all kundservice och interaktion med kunder att bli ersatta av chatbots. I dagens läge kan en chatbot både boka läkarbesök, beställa taxibilar och svara på frågor likt en kundtjänst. Min egen uppfattning av de chatbots jag har fått hjälp av via olika kundtjänster är att de är otroligt trevliga typer, aktiva med smileys och kan till och med dra till med ett skämt för att lätta upp den annars ganska ohändelserika upplevelse man kan få via kundtjänst.

Användarvänlighet

Sökaren och därmed besökaren blir allt mer kräsen. Man sållar bland sökresultatet och ägnar ofta några sekunder åt att bedöma vilket sökresultat som ser mest relevant ut. Användarvänligheten har alltid varit viktig, men under 2019 och framåt kommer den väga allt tyngre i alla avseenden. Optimering för alla användares avsikter och olika upplevelser enligt exempelvis STDC-modellen är inte längre en sägning – utan något som faktiskt måste ske. Innehållet kommer då kunna möta både era besökare samt de som inte vet att ni finns eller är medvetna om att de behöver er tjänst eller produkt.

Video

Att skapa och förmedla innehåll i videoform har blivit allt viktigare. Detta eftersom Youtube är den näst största sökmotorn efter Google. Trenden att istället leta sin information på Youtube snarare än Google gör att många siar om att den globala videotrafiken inom några år kommer stå för 85% av all internettrafik. Men med det sagt är det viktigt att inte bara slänga ut en film på vad som helst. En god kvalité på filmen är minst lika viktig som kvalitén på dess innehåll.

Behöver du hjälp med att exempelvis optimera din webbplats utifrån STDC-modellen? Tveka inte att höra av dig!

När börjar vi?