UTM-taggning

Ladda ned din kostnadsfria mall för UTM-taggar genom att fylla i din e-post nedan.

Hämta mall

Hämta mall här

Fyll i uppgifterna i formuläret nedan så skickar vi mallen till dig på den angivna e-postadressen.





Jag godkänner villkoren och tar gärna emot nyheter & tips.

Tre frågor om UTM-taggar

1

Vad är UTM-taggning?
UTM, Urchin Tracking Module, är ett sätt att tagga URL:er med unika kampanj-namn samt källa och typ av trafikmedium, vilket sedan skickas till Google Analytics.

2

Varför ska man UTM-tagga sina kampanjer?
För att du ska kunna se om besökarna kommer från betald eller organisk trafik, kunna jämföra kampanjer och kanaler på ett enhetligt sätt, samt se vilka som presterar bäst.

3

Hur följer du upp resultatet?
I Google Analytics klickar du in på Förvärv -> Kampanjer. Här ser du all trafik som registrerats via UTM-taggarna. Du kan specificera ytterligare parametrar t ex källa/medium, under sekundär dimension, för att få ännu mer information.

”Mer nedladdningsbart material?”

Vi har ännu fler guider och mallar om digital synlighet och marknadsföring. Ta del av vår kunskap genom att ladda ned en guide eller en mall som underlättar marknadsförarens vardag och planering.

Se alla våra mallar