Google Ads är vägen till att köpa synlighet
Google Ads textannonser syns högst upp vid en sökning på Google, ovanför organiska sökresultat. Du väljer vilka sökord du vill synas på, hur annonserna ska se ut och vart de ska länkas – för att sedan betala per klick.
Vid Google annonsering betalar du nämligen bara för annonsen när någon klickar på den, pay-per-click (PPC). Det låter lätt men att annonsera på Google kan vara ganska komplext.
Vad kostar din Google-annonsering?
Google Ads är inriktad på sökord. Varje sökord har en kostnad per klick (CPC) och här lägger du bud. Budet anger den högsta kostnad du är beredd att betala varje gång någon klickar på annonsen. Kostnaden per klick beror på hur många andra som också är intresserade att relateras till ordet och därför kan pris variera stort mellan sökord. Bra att veta är att Google dessutom rankar kvaliteten i annonseringen efter hur relevanta dina annonser och målsidor är i förhållande till sökordet.
Dynamiska sökannonser som matchar söket
Genom dynamiska sökannonser kan du styra så att din annons fyller i och matchar besökarnas sökning och skickar dem till den mest relevanta sidan på din webbplats.
Annonsera via Google Display-nätverket
Utöver den grundläggande annonseringsdelen finns annonsering i Google Display-nätverket med andra webbplatser samt remarketing (även kallat retargeting). Remarketing innebär att rikta din annonsering mot tidigare besökare av din webbplats genom att exponera dem för dina annonser när de befinner sig på webbplatser i Googles Display-nätverk. Det ses som ett kostnadseffektivt sätt att nå potentiella kunder, med möjlighet att sätta frekvenstak på budskap till samma mottagare.