Skistore

E-handeln går som tåget - konverterande annonser på Facebook Ads gav 54,3 gånger pengarna (ROI)
  • Facebook-annonsering
  • Google Ads
  • SEM
  • SEO

Skistore har igen sina digitala investeringar med råge

Skistore närmar sig 20 års jubileum och har som företag gått igenom både bra och dåliga tider. SEO DESIGN har funnits med de senaste 10 åren och är både stolta och tacksamma över att få vara med och dela den tillväxtresa som Skistore gjort.

Sedan 2004, då Skistore.se grundades av två svenska skibums lokaliserade i St Anton, har det hänt en hel del. De har öppnat en fysisk butik i Göteborg som de vuxit ur två gånger om och verksamheten har flyttat till större lokal, utbudet har breddats med en satsning på mountainbike och service. I den nya lokalen på övre husargatan finns en verkstad för service av skidor såväl som cyklar. E-handeln har vuxit och presterar idag bättre än någonsin. SEO DESIGN har varit med på resan sedan 2012. Mycket har förändrats och utvecklats hos Skistore men den stora passionen för alpin skidåkning och extremsport är lika stor idag som den var 2004.

Uppdrag

Skistore insåg relativt tidigt nyttan med att få hjälp att sökmotoroptimera sin webbplats för att nå ut till nya kunder. Att jobba med organiska resultat som grundar sig i bra content har varit viktigt för Skistore då grunden i affärsidén är att leverera bra service och rätt produkter. Konkurrensen online har ökat genom åren och därmed har SEOn blivit allt viktigare. Att komplettera SEO med Google Ads, Google Shopping och Facebook Ads blev ett naturligt steg som både driver direkt försäljning och även bidrar till att bli synliga för ”rätt” kund. SEO DESIGN har under åren hjälpt Skistore med utveckling av hemsidan och dess innehåll, SEO samt marknadsföring i olika kanaler.

Resultat

Satsningen på SEO under vintersäsongen 20/21 ledde till en ökning av den organiska trafiken med 27,5 %. Fler besökare till webbplatsen gjorde att konverteringarna ökade med 102% och intäkterna med 99%. Kampanjerna på Google Shopping resulterade i 16,1 gånger investerade pengar (ROI) och konverterande annonser på Facebook genererade en avkastning på hela 54,3 gånger pengarna (ROI). Utsikterna för vintersäsongen 21/22 ser om möjligt ännu bättre ut. Försäsongen har börjat med en organisk trafikökning på 44,4% jämfört med samma period föregående år. ”Från början och även nu många år senare är den personliga kontakten en stor del av varför vi väljer er som partner” säger Simon Blide, delägare Skistore.

Vill du också förbättra ROI:n på era marknadsaktiviteter online med hjälp av personliga och kunniga digitala specialister?

Ja tack, högre avkastning på investerat kapital

”Allt eftersom att vi har utökat vårt samarbete upplever vi att den personliga kontakten och regelbundna uppföljningarna fungerar väldigt bra. Att vi numera har ett team hos er med specialister på olika områden gör att vi får snabba svar när vi har frågor och det är enkelt att bolla idéer för utveckling av både hemsidan och marknadsföringen.”

Fredrik Haga, Grundare, Skistore