Kranman

Satsning på SEO har gett en organisk trafikökning med 25%, samt ökning av konverteringar från organisk trafik med 71,60 %
  • Google Ads
  • SEO

Kranman stärker sin digitala position med SEO!

SEO DESIGN fick våren 2022 förtroendet att hjälpa Kranman med SEO och senare samma år fick vi även hjälpa företaget med annonsering på Google.

Kranman AB tillverkar och säljer vagnar, maskiner och tillbehör för fyrhjulingar, skogs- och entreprenadmaskiner. De står bakom världens första griplastarvagn till ATV vilket lade grunden till själva företaget Kranman. Grundaren Åke  Johansson kom på idén att sätta en egen bränslemotor fram på fyrhjulingen, vilket ger hydraulik till kranen och vikt på framhjulen. Detta är anledningen till att det finns griplastarvagnar till ATV idag.

Uppdrag

Genom att jobba med sin digitala närvaro ville Kranman positionera sig i branschen samt självklart sälja nya maskiner.

SEO

Några av de SEO-åtgärder vi utfört är bland annat:

  • Sökbeteendeanalys för att ta reda på hur sök används för att hitta Kranmans produkter
  • Skapat on page-optimering med fokus på relevanta sökfraser och ökad CTR i sökresultatet
  • Optimering av rubriker, copy och content
  • Tekniska analyser och rekommendationer för utveckling av sajt, exempelvis att skapa underkategorier med egna url:er och inte som tidigare att de var kodade med #och därmed omöjliggjorde optimering av kategorier

Google Ads

I januari 2023 kompletterade vi den digitala närvaron med Google Ads. Här har vi fokuserat på sökkampanjer för att generera inkommande leads utifrån sök på både maskintyp och varumärken.

Resultat

SEO

  • Av 94 sökord rankar idag 82 topp 10, varav 60 sökord topp 3
  • Vi har sänkt snittpositionen på dessa 94 sökord från 22 till 4!
  • Trafik från organiskt sök ökade första halvåret 2023 med 25% om vi jämför med samma period föregående år.
  • Konverteringar från organisk trafik ökade med +71,60 %

Google Ads

Google Ads är redan den näst största källan på trafik till sajten samt tredje största konverteringskälla. Det står redan klart att vi här stärker upp med ytterligare betydande andel besökare och konverteringar och det finns även potential att växa i kanalen vilket är positivt för Kranman.

Vad säger kunden?

”Det känns ju som att vi får bättre resultat hela tiden. Tycker även att ni är bra på återkoppling så vi får veta vad som händer och hur det går” säger Amanda Kjellqvist på Kranman AB.