Hur fungerar annonser på Instagram?
Instagram-annonser liknar de foton eller videoklipp som syns ditt flöde på Instagram. Det som visar att det handlar om annonsering är texten ”Sponsrad” ovan samt en Call-to-action knapp nedan. Du ska smälta in i flödet men också sticka ut och du har inte många sekunder på dig.
I Sverige använder 60 % av Internetanvändarna Instagram men siffran stiger hela tiden. Det gör Instagram till en mycket intressant kanal för din digitala marknadsföring. Dina annonser på Instagram kombineras med länkning till en webbplats eller en call to action-knapp, exempelvis en köpknapp, för tydlig och mätbar konvertering. Instagram ägs av Facebook vilket ger tillgång till en enorm målgruppsdata. För att annonsera på Instagram måste du ha en Facebook-sida samt en kostnadsfri företagsprofil på Instagram. Vi hjälper dig gärna koordinera din annonsering på båda plattformar.
Så jobbar vi med Instagram Ads
Strategi
Tillsammans med dig sätter vi upp en strategi med tydliga mål för din kampanj: vad vill du uppnå, till vilken budget och mot vilka målgrupper.
Budskap
Budskap och material av hög kvalitet: vi hjälper er välja, optimera eller producera inspirerande relevanta bilder eller videoklipp.
Optimering
Innehållet under kampanjperioden optimeras löpande för att se till att rätt målgrupp nås och att rätt volym av exponeringar sker.
Utvärdering
Uppföljning av statistik och slutrapport över resultatet.