”Tänk SEO först” – Vad menar vi med det?

2 maj, 2019 Hans Sandblom

Jag vill presentera Hans för er, vem han är, varför han jobbar med SEO och vad han menar med uttrycket ”tänk SEO först”. Vi på SEO DESIGN har förmånen att ha Hans som vår kollega, en riktig SEO-räv med 20 års erfarenhet inom branschen. Mycket av den kompetens vi besitter inom SEO-branschen har vi Hans att tacka för. 

Vem är Hans?

Hans är mannen som låg steget före Google när det begav sig, eftersom han hade en egen sökmotor med en egen företagskatalog innan Google fanns. När Hans inte hänger på kontoret spelar han helst dart eller ägnar sig åt flugfiske. På vintrarna åker han till Thailand med sin fru och om dagarna här på kontoret dricker han ett glas vatten med en tesked bikarbonat varje dag eftersom det tydligen skall göra hans kropp basisk. Yrket hittade han för över 20 år sedan av en ren slump, han hittade ett amerikanskt forum där det diskuterades om fenomenet ”Search Engine Optimizition”, och det blev startskottet för hans framtida yrke och intresse. Han började experimentera, läsa om och prova sig fram när det kom till allt gällande SEO. Hans började undersöka olika sökresultat och algoritmer på alla olika sökmotorer för att se om det gick att förstå sig på dem. Han provade sig fram på dåvarande Altavista och förstod snabbt att de webbplatser som hade sökordet i sista meningen på sin sida rankade högt. Altavista och Hans är kanske inte överens när det gäller Googles framfart eftersom det blev Altavistas död, men Hans framtida spelplan.

Många tyckte att det blev svårare när Google kom, Hans skrattar hjärtligt åt det påståendet och säger att allt som man inte förstår blir ju ofta svårt.

Vad menar han med ”Tänk SEO först”?

I filmen där Hans pratar om SEO myntar han uttrycket ”tänk SEO först”. Med det menar han att man skall tänka på struktur och hur och av vem man vill bli hittad. Strukturen sätts med hjälp av en sökordsanalys och bygger på så vis basen för webbsidan och dess innehåll. Analysera hur och av vem du vill bli hittad, exempel: säljer du skor lokalt, ha med din ort i texterna och i övrigt innehåll, eller om du har en bred e-handel för skor – ha med många underkategorier både för att göra sidan mer lättnavigerad men främst för att få ett bredare sortimentssök. Definiera vem du vill sälja till och skapa innehåll på den grunden. Med det sagt är det viktigt att inte blanda ihop ordningen, gör inte tvärtom och skapa innehåll först för att sen sätta strukturen eftersom du då kanske har skapat innehåll på fel grunder, det vill säga på fel sökord.

Hans vill också ge rådet att prova att flytta fokus från att bara komma högst upp i sökresultatet till ett bredare perspektiv där man istället tittar på konverteringar och relevant trafik. Likt en travhäst med skygglappar för ögonen ser man endast målet och inget annat, i detta fallet missar man all annan trafik som kommer in på webbplatsen genom andra vägar än genom de sökord du har lokaliserat. Hans menar att alla surfar olika och att man lätt missar besökare och kanske potentiella kunder om man endast fokuserar på sökord i alla led.

SEO och bokhandeln…

För att det otränade örat skall förstå sig på vad SEO gör med en hemsida kan vi slutligen jämföra fenomenet med en bok. Hans ställer sig då frågan – Kan en hemsida ses som en bok? Ja det kan den faktiskt:

– Title – jämförs med ryggen på en bok. Tänk dig själv i en bokhandel, vad är det som får dig att ta ut en viss bok? Både title och ryggen på boken måste vara säljande och få läsaren att vilja läsa mer, även om den är relativt kort (max 68 tecken).
– Description – jämförs med vad som står på baksidan av boken. Den skall sammanfatta sidans innehåll kortfattat. Precis som hos boken är denna text unik för varje sida.
– Hemsidans förstasida – jämförs med framsidan på boken. Förstasidan på webbplatsen måste vara unik, lockande och tydlig i sitt budskap så att besökaren likt läsaren av boken vill bläddra vidare. Om du tar en första blick på boken och blir direkt ointresserad är det som när en besökare går in på din sida men direkt går ut från den.
– Sidans rubrik – kan jämföras med kapitel i boken. Står det kapitel 1 eller står det ”den svåra olyckan som förändrade allt”? Vilket är mest lockande? Passa på att ha sökord i samtliga rubriker.

När du sedan går förbi bokhandeln kanske det är böcker uppställt i skyltfönstret, de står ju där för att visa delar av sortimentet samt för att locka in kunder. Detta kan jämföras med, Google Ads eller Google shopping, två andra tjänster som vi på SEO DESIGN hjälper våra kunder med.

Sist men inte minst kan vi jämföra kategoriseringen i en bokhandel med SEO. Barnböcker, djur & natur, hem & trädgård, inredning, resor & geografi mm. På samma sätt kategoriserar sökmotorer hemsidor och på det sättet värderar de andra hemsidor som länkar till din webbsida. En relevant länk från en webbplats om resor eller sport till en annan som handlar om ”fotbollsresor” ger större värde för positionering än en länk från en hemsida om ”barnböcker”, ren logik.

Vi på SEO DESIGN skräddarsyr våra tjänster efter varje kunds unika behov. Är det er SEO ni behöver förbättra är det inte omöjligt att det är just Hans som kan komma att hjälpa er med det.

/SEO-DESIGN teamet

Dags att prioritera SEO? Kontakta oss!