Är du redo att börja använda GA4?

19 april, 2023 Använda GA4

I sommar går vi över till Google Analytics 4 då egendomar i Universal Analytics slutar att samla in data. Det är alltså dags att sätta sig in i hur det fungerar och vi vill såklart stötta dig! Inom kort kommer en guide som var var du hittar de viktigaste KPI:erna i GA4. Men först – vad är egentligen skillnaderna när man jämför dessa versioner?

Universal Analytics och Google Analytics 4 är två olika versioner av Google Analytics och inom kort kommer den senare att ersätta Universal Analytics. Så snart som den 1 juli 2023 kommer alla Universal Analytics egendomar (förutom de betalda 360-egendomar) att sluta samla in data och bli helt ersatta av sin eftergångare Google Analytics 4 även kallat GA4. Men vad är skillnaden mellan de två och vad är fördelarna med Google Analytics 4? Låt oss ta en närmare titt.

Skillnader mellan Universal Analytics och Google Analytics 4

Den största skillnaden mellan Universal Analytics och Google Analytics 4 är att de har olika datahanteringsmodeller. Universal Analytics, även kallat UA, använder en sessions-baserad datamodell, det vill säga att den mäter användarinteraktioner som äger rum inom en viss tidsram på en webbsida. Google Analytics 4 å andra sidan använder en event-baserad datamodell vilket innebär att det blir mer fokus på vad användarna och vad de faktiskt gör på din webbplats, som mäts i form av event (kallat händelser på svenska). Ett event kan till exempel vara en sidvisning, ett klick eller ett ifyllt formulär. Det finns en rad automatiskt skapade event som inte kräver någon manuell konfigurering men det finns även stora möjligheter att skapa egna anpassade event efter just din verksamhet, så som du kanske satt upp mål i ditt Universal Analytics.

Här följer några av de stora förändringarna i Google Analytics 4 jämfört med Universal Analytics:

  1. Utforskningar

Med hjälp av utforskningar kan du skapa dina helt egna rapporter som är anpassade efter just dig och din verksamhet. Välj ut de dimensioner och metriker som du vill mäta och välj själv hur du vill att de ska visualiseras, antingen i vanligt tabellformat eller varför inte som en funnel?

  1. Automatisk händelsehantering

En av de mest praktiska funktionerna i GA4 är den automatiska händelsehanteringen vilket innebär att GA4 automatiskt samlar in händelsedata från din webbplats för de vanligaste typerna av händelser. Givetvis kan du fortfarande anpassa händelseinsamlingen efter din specifika verksamhet och skapa dina egna anpassade händelser. Behöver du hjälp med att skapa en händelsestruktur och spåra värdefulla händelser för din verksamhet? Tveka då inte att kontakta oss – [email protected].

  1. Bättre dataintegritet och sekretess

Google Analytics 4 registrerar och lagrar inte IP-adresser jämfört med sin föregångare. I stället används mer generella metoder för att avgöra geografisk plats för användarna. Med det sagt betyder inte det att vi inte måste anpassa implementeringen för att följa övriga lagar och regler för till exempel cookies.

  1. AI-drivna insikter

GA4 använder sig av maskininlärning för att generera AI-drivna insikter och hjälpa dig att förstå din publik och de som interagerar med din webbplats. De kan på så vis även förutspå besökarnas framtida beteenden.

Sammanfattningsvis är Google Analytics 4 ett kraftfullt verktyg för att samla in och analysera data om din webbplats och dina användare. Genom att använda en händelsebaserad datamodell erbjuder GA4 mer detaljerad information om användarbeteende, har förbättrad integritet och sekretess, bättre integration med andra Google-verktyg och automatisk händelsehantering.

Måste vi byta till GA4?

Svaret är JA! Från och med den 1 juli kommer ni inte längre kunna samla in data i er UA-egendom och det är därför god tid att se till att ni har en GA4-egendom på plats.

Vill du ha hjälp att sätta upp anpassad spårning för att mäta era viktigaste affärsmål i GA4?

Kanske vill ni sätta upp en dashboard som gör det enkelt för er att överblicka företagets KPI:er?

Hör av dig så tar vi ett samtal