5 vanliga misstag som gör att dina besökare inte konverterar

22 februari, 2024

Webbplatsen är på plats och får besökare, men du kanske upplever att ni får alldeles för få konverteringar som t. ex. leads och/eller köp. Vad beror det på och vad kan du göra åt saken? Vi listar de vanligaste orsakerna:

 

Långa laddningstider

En stor bov när det kommer till att dina webbplatsbesökare inte konverterar är att din webbplats har alldeles för lång laddningstid. Dina besökare förväntar sig att din webbplats ska ladda snabbt och har inte tålamod för sidor som laddar långsamt, möts de då av långa laddningstider är sannolikheten stor att de kommer att lämna din webbplats. Det är inte bara dina besökare som gillar snabba laddningstider, det gör även Google i och med att laddningstid faktiskt är en rankingfaktor.

Vad går då gränsen för att anses vara en lång laddningstid? Det kan givetvis skilja sig från vem man frågar. Generellt så bör du hålla dina laddningstider under 3 sekunder och mer än gärna snabbare än så för att inte tappa besökare!

 

Krångliga och långa formulär

Om din verksamhet är beroende av att samla in leads genom formulär på din webbplats är det av stor vikt att formulären är utformade på ett sätt så att besökaren vill fylla i formuläret. Har du ett formulär med ett 10-tal olika fält som besökaren måste fylla i för att komma i kontakt med dig så kommer du troligtvis uppleva att du inte får in speciellt många leads genom din webbplats. Håll dina formulär så korta som möjligt och gör bara de absolut viktigaste fälten i formuläret obligatoriska.

En metod som visat sig vara effektiv när det kommer till formulär är gradual engagement – gradvist engagemang på svenska, vilket innebär att du delar upp ditt formulär i olika steg och ber om en uppgift i taget från besökaren. Vi människor är mer benägna att slutföra någonting som vi har påbörjat, är insteget till ditt formulär väldigt enkelt så kommer det vara fler besökare som slutför det. Detta fungerar lika bra för en leadgenererande webbplats som i en kassa för en e-handel!

 

Dålig mobilanpassning

En dåligt mobilanpassad webbplats är dåligt ur flera synpunkter. Dels bidrar det till en negativ användarupplevelse på så vis att funktionaliteter kan försvinna, små texter som blir svårlästa och en överlag svårmanövrerad webbplats. Dels så är återigen mobilanpassning en rankingfaktor på Google som kommer att premiera webbplatser som är mobilanpassade. Visst du att över 50% av använder en mobil enhet när det surfar? Bara det borde göra det till en självklarhet att mobilanpassa din webbplats!

Vad innebär en mobilanpassad hemsida? En mobilanpassad hemsida är utformad för att fungera och se bra ut i mobila enheter genom att designen på hemsidan är responsiv och anpassar sig efter olika skärmstorlekar och enheter, laddningstiderna är snabba och det är enkelt att komma åt knappar och navigering. Det ska helt enkelt vara lätt att använda hemsidan även på en mobil!

 

Dåliga eller oklara call-to-action (CTA)

Call-to-action, CTA, är menade att vägleda dina besökare fram till en konvertering och är de dåliga, oklara eller rentav icke-existerande kommer dina besökare konvertera i mindre utsträckning. Du behöver vägleda dina besökare till vad du vill att dem ska göra på din webbplats och därför är det viktigt att dina call-to-action är tydliga och enkla, de ska fokusera på en konkret handling. Allra bäst är att använda action-verb som uppmanar besökaren att utföra en handling så som t.ex. ”Köp nu”, ”Ladda ner” eller ”Skapa ett konto”. Call to action-element bör sticka ut från resterande innehåll på din webbplats genom att t.ex. experimentera med färger och storlek för att få din CTA så synlig som möjligt. Sist men inte minst så är placering av din CTA mycket viktig för att besökaren ska uppmärksamma den.

 

Dålig trovärdighet/sociala bevis

Saknar din hemsida trovärdighet/sociala bevis i form av recensioner eller tidigare kundprojekt med företagsnamn kan det göra att dina besökare blir tveksamma till att konvertera. Vi människor gör gärna som andra och därför är recensioner, betyg och andra typer av trovärdighets ökande element ett kraftfullt verktyg när det kommer till att öka antalet konverteringar.

 

Behöver du hjälp med att få din webbplats att konvertera bättre? 👇

Kontakta oss