Allt du behöver veta om Google Consent Mode v2

12 mars, 2024 Google Consent Mode v.2

Den 6:e mars började den nya EU-lagen Digital Markets Act (DMA) att gälla vilket påverkar alla användare av Googles tjänster. Känner du dig vilsen kring vad Google Consent Mode version 2 är och vad det här innebär för dig som marknadsförare på Google? Fortsätt läsa, vi har sammanfattat några viktiga punkter!

 

  1. Vad är Google Consent Mode v2 och varför är det viktig?

Google Consent Mode v2 är en uppdaterad variant av Google Consent Mode för att anpassa spårning av webbplatsbesökare baserat på deras samtycke till cookies för annonsering och webbanalys. Den är av stor betydelse för att webbplatsägare ska upprätthålla efterlevnad av integritetsskyddslagar och samtidigt kunna fortsätta driva effektiva remarketing-strategier.

 

  1. Hur skiljer sig Google Consent Mode v2 från den tidigare versionen?

Till skillnad från tidigare version kräver Consent Mode v2 explicit samtycke från användare för användning av deras data inom retargeting och för att använda data som samlats in om besökaren i Google Analytics i annonsering via Google Ads. Den erbjuder därför två nya samtyckestillstånd relaterade till annonsering: ad_user_data och ad_personalization.

 

  1. Behöver jag en cookie-banner för att använda Consent Mode v2?

Ja, för att implementera Consent Mode v2 behöver du ha en cookie-banner på plats för att samla in och hantera användares samtycken. Detta är avgörande för att följa integritetsskyddslagar och Googles compliance-standarder.

 

  1. Vad händer om jag inte implementerar Google Consent Mode v2?

Om du inte implementerar Consent Mode v2 riskerar du att inte kunna samla in data om nya EES-användare efter mars 2024. Detta kan leda till felaktig mätning och ineffektiv användning av annonseringsbudgeten.

 

  1. Hur implementerar jag Google Consent Mode v2?

Implementeringen av Google Consent Mode v2 genomförs enklast tillsammans med en consent management platform (CMP) för att följa Googles krav och de rättsliga krav som finns inom EES. Vi rekommenderar att använda en certifierad CMP-partner till Google för enklast och snabbast möjliga integration. Om ni har er egen lösning och själva vill sätta upp consent mode föreslår vi att ni läser här.

 

Behöver du hjälp med att få en cookie-banner och Google Consent Mode version 2 på plats? 👇

Kontakta oss