Automigrerad Google Analytics 4? Så gör du

30 november, 2023 GA4 automatisk migrering

Vid det här laget är Google Analytics 4 det nya standardanalysverktyget i Google-sviten och du har kanske precis som många andra låtit er gamla Universal Analytics uppsättning automigreras till GA4? Då ska du fortsätta läsa!

Förra året meddelade Google att de kommer skrota Universal Analytics (UA) under 2023. Sagt och gjort, från och med den 1 juli började succesivt samtliga UA-egendomar att sluta samla in data och idag är det bara Google Analytics 4 (GA4) som gäller. För de som inte själva skapat upp en egen GA4-egendom meddelade även Google att de kommer genomföra en automatisk migrering för till det nya verktyget, baserat på inställningarna från Universal Analytics, om man inte valt att ”opt-out” från det. Den automatiska migreringen avrådde Google däremot själva från för att de inte kan garantera kvaliteten på data som samlas in i GA4 från en automatiska migrering.

Man kan välja att se frammarschen av GA4 som en total nystart för verksamhetens datainsamling. Har ni inte sedan en längre tid tillbaka skapat en GA4-egendom och redan anpassat denna finns nu alla möjligheter att se över och ändra vad som faktiskt är viktigt att spåra för er verksamhet och hur det ska spåras.

Har du använt Googles automigrering till GA4? Då ska du fortsätta läsa för att se till att få kontroll på din nya/nygamla egendom!

Behöver du hjälp att se över din GA4 uppsättning av experter som har gjort hundratals migreringar till GA4? Kontakta oss så hjälper vi dig och reda ut er installation och vad ni spårar eller bör spåra!

Hur vet jag om min GA4-egendom är automatiskt migrerad?

Det som framför allt indikerar på att din GA4-egendom är automigrerad av Google är följande meddelande när du går in i egendomen, samt att GA4-egendomen har exakt samma namn som din tidigare UA-egendom men med tillägget ”- GA4” i slutet av egendomsnamnet.

GA4 automatisk migrering meddelande

Vill du vara helt säker på huruvida din egendom är automatiskt migrerad eller inte behöver du kontrollera ändringshistoriken för egendomen. Det gör du genom att:

  1. Gå in i adminpanelen
  2. Klicka på egendomsinställningar
  3. Klicka på ändringshistorik för egendom
  4. Ändra datumintervall, förslagsvis till 2023-01-01 – 2023-06-01, och klicka på ”Använd” till höger om datumfältet.
  5. Om det visas en rad olika ändringar som i Ändrat av-kolumnen visar ”System (migrering)” är din GA4-egendom med största sannolikhet skapad genom Googles automigrering.

GA4 automatisk migrering inställningar

 

Vad ska jag göra om min GA4-egendom har automigrerats?

Om din GA4-egendom har automigrerats med hjälp av Google finns det några inställningar som är viktiga att se över och hålla koll på för att säkerställa att datainsamlingen fortsätter att hålla en bra kvalitet.

  1. Om du tidigare har implementerat ett spårnings script för Universal Analytics direkt i källkoden eller genom ett Tag Managment verktyg så bör detta bytas ut till korrekt mätnings-ID för GA4. Google Analytics kommer så länge det inte är uppdaterat att använda sig av det befintliga UA tracking-ID för att samla in och skicka data till GA4, men för att säkerställa full funktionalitet bör detta bytas ut.

 

  1. Datalagring fick sig en ordentlig åtstramning i GA4 på maximalt 14 månader, till skillnad från sin föregångare Universal Analytics där det gick att välja allt från 14 månader till att datan inte tas bort alls. Det nya defaultläget i GA4 är att datalagringsperioden är 2 månader, vilket kan och bör ändras till 14 månader om man vill ha möjlighet jämföra data mot förgående år vid analys.

 

  1. Se över inställningar för Google-signaler vilket, om aktiverat, innebär att Google Analytics samlar in besöksinformation och kopplar den till Googles information om inloggade användare (användare som är inloggade med sitt Google-konto i Chrome) som har gett samtycke till det i annonsanpassningssyfte. Det kan vara information kring användarens plats, YouTube-sökhistorik och data från webbplatser som samarbetar med Google. Denna funktion är vanligtvis inte automatiskt aktiverad utan behöver manuellt aktiveras. Var noga med att se över om ni följer de riktlinjer som Google definierat för att få använda funktionen innan ni aktiverar den. Är ni osäkra så låt det vara avaktiverad och ta kontakt med en jurist eller liknande funktion som kan hjälpa er att reda ut om ni följer de krav som finns.

 

  1. Uppsatta mål i UA kommer automatiskt att migreras över till händelser och konverteringar i GA4. Har Google Analytics fallit mellan stolarna den senaste tiden så är risken stor att dessa konverteringar inte längre samlar in någon data på grund av felkonfigurering. Har du då importerat dessa GA4-konverteringar till Google Ads för att använda till att optimera er annonsering kommer de inte att vara speciellt hjälpsamma tyvärr. Misstänker du att dina GA4-konverteringar är obrukbara så tveka inte på att kontakta oss så kan vi se över din uppsättning! Att kunna mäta resultat är en förutsättning för att kunna effektivisera er marknadsföring.

 

Känner du dig helt vilsen inne i GA4 och har svårt att hitta de viktiga mätvärden som du vill kunna följa kopplat till era marknadsföringsinsatser? Har du kanske använt en Looker Studio (tidigare Data Studio) rapport för att följa era resultat tidigare men som är baserad på data från UA? Då kan vi hjälpa dig att dels få en helt ny Looker Studio rapport anpassad efter GA4 med fokus på de kanaler som är viktiga för just er, men vi kan givetvis också hjälpa till att bygga om er gamla rapport till att vara kompatibel med GA4.

Övergången till Google Analytics 4 är numera oundviklig om man vill stanna kvar inom Google-sviten. Inser du efter att du har läst detta att du inte har någon kontroll över din GA4-installation och har låtit den automigreras av Google och numera har svårt att följa era resultat? Kontakta oss redan idag så går vi igenom din installation och hjälper dig att skräddarsy GA4 efter just dina behov för att säkerställa att du får ut så mycket av verktyget som möjligt samtidigt som du får en enkel och lättanvänd Looker Studio rapport!

Kontakta oss