Konkurrensen om Googles toppositioner
17 augusti, 2020När våra potentiella kunder söker online efter det vi erbjuder vill vi naturligtvis synas så högt upp som möjligt i sökresultatet. Tyvärr strävar alla våra konkurrenter efter samma sak. Att kontinuerligt bevaka sin egen digitala synlighet och jämföra den med de största konkurrenterna är viktigt för att kunna förbättra verksamhetens förutsättningar gentemot konkurrenterna. Därmed kan du stärka din position på marknaden och plocka viktiga marknadsandelar.
Varför är det viktigt att analysera konkurrenterna?
Det finns flera viktiga anledningar till omvärldsbevakning och konkurrentanalys, vi ska titta närmare på tre av dem.
1. Differentiering
Erbjuder dina konkurrenter exakt samma sak som du gör? Hur kan du sticka ut och skilja dig från dem så att det är värt för kunden att välja dig framför konkurrenten? Att analysera sina konkurrenters digitala synlighet kan hjälpa dig att hitta nya smarta sätt att differentiera sig på.
2. Inspiration
SEO handlar mycket om att försöka överträffa sina konkurrenter. I en analys ser du vad de gör bra och för att du ska kunna lyckas lika bra (eller förhoppningsvis bättre) behöver du prestera bättre än dem. Låt dig inspireras av deras förträffliga landningssidor och skapa ett ännu bättre innehåll.
3. Styrkor/svagheter
I en konkurrentanalys identifieras konkurrenternas styrkor och svagheter och detta kan vara en viktig vägledning för vilka strategier som blir viktiga för dig. Du kanske ser att marknaden är mättad när det kommer till en viss produktkategori, men att det finns en stor sökvolym och låg konkurrens när det kommer till något annat. Det kanske är här du ska satsa och ta plats.
Starta hösten med en konkurrentanalys och ett förutsättningslöst möte med oss!
Just nu erbjuder vi en kostnadsfri konkurrentanalys när du bokar ett möte med oss, fysiskt eller digitalt. Vi jämför synligheten av din webbplats kontra dina tre största konkurrenter. Du väljer vilka tre konkurrenter du vill att vi jämför med samt vilka de viktigaste sökorden är för att kunderna ska hitta till just din webbplats. När vi möts går vi igenom analysen och ger förslag på hur vi kan gå vidare.
Ja tack, jag vill beställa en konkurrentanalys!