Köpa och sälja online – vad är nytt?
24 september, 2020Corona-pandemin har fått handlare världen över att tvingas stänga sina fysiska butiker. Antalet kunder i butikerna har minskat kraftigt på grund av oro för smitta och restriktioner såsom utegångsförbud och lock downs. Småföretagarna tvingades snabbt ställa om och utöka sin digitala synlighet, öppna webbshop, börja annonsera på Google och investera i SEO – av den enkla anledningen att det är där kunderna finns.
Fria produktlistningar på Google Shopping
E-handeln ökade markant under första kvartalet 2020. Under april månad var andelen svenska konsumenter som e-handlade hela 78%, det är den högsta siffran någonsin. Google vill hjälpa den ansträngda detaljhandeln genom att låta e-handlare lista sina produkter kostnadsfritt på Google Shopping. Precis som de organiska träffarna i Googles sökresultat, kommer nu även shoppingannonserna att ha organiska sökträffar. Google införde detta på den amerikanska marknaden i slutet av april och informerade om att övriga marknader kommer att omfattas av förändringen innan årets slut.
Vad innebär detta och vad tjänar Google på det?
- Det blir lättare för företagen att nå ut med sina produkter.
- Det blir ett större produktutbud för den som söker och vill handla.
- Enligt Google har förändringen varit planerad en längre tid men den ekonomiska krisen i kölvattnet av den globala pandemin har påskyndat utrullningen.
- Googles drag med fria listningar på Google Shopping är ett sätt att ge små och mellanstora företag en välbehövlig lättnad i sin ansträngda ekonomiska situation just nu, men det är klart att Google själva har en egen agenda med denna förändring.
Google tar upp kampen mot Amazon
I USA står Amazon för en e-handelsandel på runt 50 % och många användare vänder sig direkt till Amazon när de gör sina produktsökningar. Denna trend vill ju naturligtvis Google göra allt för att bryta. Att tillåta e-handlare att kostnadsfritt visa upp sitt produktutbud på Google Shopping är ett sätt för Google att locka e-handelsföretagen att ansluta sig till deras tjänst. Produktsortimentet kommer att bli avsevärt större och Google har större chans att bemöta den stora e-handelsjätten Amazon, som tar över fler och fler marknader och snart planerar för lansering i Sverige.
Handla direkt på Google Shopping
För att ytterligare underlätta för den köpsugne webbesökaren, hjälpa små och medelstora e-handlare, och inte minst öka konkurrenskraften gentemot utmanare som Amazon har Google presenterat ytterligare åtgärder. I USA finns idag möjligheten att handla en produkt direkt från Google Shopping utan att besöka e-handelns sajt, såvida e-handeln är ansluten till Buy on Google. Google har tagit ut en provisionsavgift på dessa köp, som de nu valt att ta bort. De vill att fler e-handlare ska ansluta sig och har därmed inlett samarbete med tredjepartsleverantörerna Shopify och Paypal (det verkar vara en tidsfråga innan ytterligare betalningsmetoder kommer att erbjudas). Som vanligt är USA först ut men de planerar för internationell lansering under 2021.
Handla direkt från Facebook och Instagram
Facebook och Instagram presenterade en liknande lösning i våras, möjligheten att köpa en produkt direkt från företagets facebooksida eller instagramprofil. För många är det dessa kanaler man först vänder sig till för att få information. Har en klädbutik ändrat sina öppettider? Vad serverar kvarterskrogen till dagens lunch? Det är troligt att dessa uppgifter annonseras via företagets sociala medier. Tänk så smidigt om du också skulle kunna handla den där snygga skjortan eller beställa din lunch direkt via företagets inlägg, utan att behöva gå vidare till företagets webbplats. I USA är det en verklighet redan idag. Det blir spännande att följa utvecklingen. Kanske dröjer det inte så länge innan du köper en skjorta på facebook, beställer en lunch på instagram eller handlar mössa, vantar och halsduk från tre olika webbutiker utan att besöka någon av dem, utan att ens lämna Google.
Vill du att dina produkter ska synas på Google Shopping? Vill du höra mer om vilken potential som Facebook och Instagram besitter?
Vi berättar gärna mer och hjälper dig att lyckas med din onlineförsäljning!