Vanliga misstag i Google Ads – och hur du undviker dem
27 februari, 2025
Google Ads är en grym kanal för att driva trafik och konverteringar, men utan en genomtänkt strategi kan din budget snabbt gå upp i rök utan att du får något för den. I detta blogginlägg går vi igenom vanliga misstag inom Google Ads och hur du kan undvika dem för att effektivisera din annonsering.
1. Perfomance Max utan tydlig strategi och data
Performance Max är en kraftfull AI-driven kampanjtyp som automatiskt täcker alla Googles kanaler: Sök, Display, YouTube, Gmail, Shopping, Discovery och även Maps. Många annonsörer startar dessa kampanjer utan en tydlig strategi, vilket leder till ineffektiv annonsering.
Så fixar du det:
• Sätt upp tydliga mål – Definiera vad du vill uppnå. Är det försäljning? Leads? Varumärkeskännedom?
• Mata Google med rätt data – Använd målgrupper både från GA4 och Ads, ha korrekt konverteringsspårning, lägg till relevanta signaler för att stärka AI-modellen.
• Segmentera din kampanj – Istället för att lägga alla produkter eller tjänster i en kampanj, skapa flera mindre tillgångsgrupper med tydliga målgrupper och budskap för att få mer träffsäkra annonser.
• Felsök produktflöden i Google Merchant Center – där kan du se problem med produkter som behövs åtgärdas. Det kan finnas lönsamma produkter som inte visas till exempel för att bilden är för stor.
• Optimera sökprodukternas titlar – Undvik generiska titlar, lyft fram de egenskaper som produkterna har för att undvika att visas vid irrelevanta sökningar. Om du till exempel bara säljer produkter för barn, gör det alltid tydligt i dina titlar.
• Exkludera placeringar – Google kan visa dina kampanjer på spam eller platser som inte alltid passar ditt varumärke. Uteslut dessa placeringar så att annonserna blir mer synliga på relevanta placeringar.
• Exkludera sökord och produkter som inte är lönsamma – Kontrollera alltid de mest visade sökningarna på produkter och sök för att filtrera bort irrelevant trafik.
2. Att inte leda besökarna till en relevant landningssida
En av de största missarna är att skicka all trafik till en startsida istället för en specifik och optimerad landningssida. Vilket kan leda till ett försämrat kvalitetsresultat och att användarna får en negativ upplevelse om de inte hittar vad dem letar efter.
Så fixar du det:
• Se till att din landningssida är relevant för annonsen och matchar sökintentionen.
• Optimera sidorna för snabb laddningstid och mobilanpassning.
• Använd tydliga rubriker och call-to-actions (CTA) för att guida besökaren mot konvertering.
3. Dålig budgetfördelning
Många annonsörer sätter en för låg budget eller fördelar den felaktigt vilket kan resultera i att dina kampanjer slutar visas under dina mest trafiktäta dagar.
Så fixar du det:
• Sätt en realistisk budget baserad på sökvolym och konkurrens inom din bransch.
• Prioritera budgeten på kampanjer och sökord som har högst ROI.
• Justera bud och budget löpande baserat på prestanda.
4. Kontot saknar konverteringsspårning eller spårningen är bristfällig
Vi ser ofta att företag som är nybörjare på Google Ads eller som inte besitter tillräcklig kunskap om Google Ads saknar konverteringsspårning i sitt konto. Utan konverteringar vet du inte vilka kampanjer och sökningar som faktiskt leder till affärer vilket gör det svårt (om inte omöjligt) att optimera och förbättra kampanjerna.
Så fixar du det:
• Sätt upp konverteringsspårning för viktiga konverteringar via t.ex. Google Tag Manager för GA4 och koppla ihop med Google Ads.
• Mät inte bara köp, utan även andra viktiga konverteringar som kontakter, formulär eller nedladdningar.
5. Felaktig geografisk inriktning
Många annonsörer missar att justera den geografiska inriktningen och förlitar sig blint på förinställningar i Google Ads, vilket kan leda till att annonserna visas i områden där de inte är relevanta.
Så fixar du det:
• Ställ in geografisk inriktning baserat på var dina kunder befinner sig.
• Välja inte ”närvaro och intresse” om du inte vill att annonser ska visas för personer som inte bor i det området du har valt. Det händer att Google visar annonser för personer som bor utomlands men har ett intresse för Sverige.
6. Att inte använda annonstillägg (numera: tillgångar)
Google Ads erbjuder en rad annonstillgångar som kan göra dina annonser större och mer klickvänliga men många missar att använda dem, vilket i sin tur leder till att du missar möjligheter att attrahera potentiella kunder.
Så fixar du det:
• Lägg till sitelinks, callouts och structured snippets för att öka synligheten.
• Testa olika annonstillgångar för att se vad som driver högst CTR.
7. Att ignorera Quality Score
Många företag är inte medvetna om att många av de sökord som de har lagt in i sitt annonskonto får ett dåligt kvalitetsresultat (Quality Score) av Google Ads. Kvalitetsresultatet påverkar både kostnaden per klick och annonsens placering. Om du ignorerar detta kan du betala mer än nödvändigt för dina annonser.
Så fixar du det:
• Se till att annonstexten är relevant för sökordet och landningssidan. Du kan se detta under ”Annonsrelevans”.
• Optimera klickfrekvensen (CTR) genom att skriva bättre annonser och använda relevanta sökord.
• Förbättra kvaliteten och användarupplevelsen på din landningssida. Du kan se vilka sidor som påverkas under” Målsidesupplevelse”.
8. Att inte optimera kampanjer löpande
Många sätter upp sina kampanjer och låter dem rulla utan att regelbundet analysera och optimera dem.
Så fixar du det:
• Gå igenom dina kampanjer regelbundet och gör justeringar baserat på prestandadata.
• Testa nya sökord, annonstexter och budstrategier för att förbättra resultaten.
• Godkänn inte alla rekommendationer från Google, välj bara de som är relevanta för ditt företag.
Google Ads kan vara en riktig guldgruva – om du gör det rätt. Men faller du i dessa vanliga fällor riskerar du snabbt att kasta pengar i sjön. Vill du ha hjälp att optimera dina kampanjer för bättre resultat och få ut max av din budet? På SEO DESIGN har vi lång erfarenhet och seniora experter inom Paid Search och specifikt Google Ads! Hör av dig till oss genom att klicka på knappen nedan så tar vi ett snack för att hjälpa dig på vägen mot bättre resultat!