Bästa verktygen för lyckad SEO 2025

5 februari, 2025 Bästa SEO-verktygen 2025

För att lyckas med en SEO-strategi underlättar det om du använder en kombination av SEO-verktyg för att analysera, optimera och övervaka din webbplats. Det finns både SEO-verktyg som är gratis och de som är betalversioner. Valet beror på din budget och dina behov.

SEO-branschen är fullproppad med SEO-verktyg och för en lekman är det inte helt lätt att avgöra vilka som är bra eller inte. För faktum är att endast en bråkdel av alla verktyg på marknaden är något att ha, i alla fall om du frågar mig.

I denna artikel tipsar jag om de SEO-verktyg jag anser är bäst 2025. Har du startat det nya året med att lova dig själv att ta tag ett SEO-projekt är det utmärkt att börja med att välja ut vilka verktyg du ska införskaffa eller investera i.

Verktyg för sökordsanalys

När ett SEO-arbete inleds är sökordsanalys en av de första sakerna som behöver göras. Hur söker målgruppen efter de produkter eller tjänster som erbjuds? För att kunna välja ut vilka sökfraser du ska fokusera på behöver du göra en inledande sökordsanalys.

Keywordtool.io

Sökordsverktyget keywordtool.io är ett kraftfullt verktyg som kan ge dig upp till 750 sökordsförslag för varje sökterm du anger. Keywordtool använder sig av API för att få sökordsförslag och sökvolymer direkt från bland annat:

  • Google
  • Bing
  • Instagram
  • Twitter
  • TikTok

Keywordtool är utan tvekan marknadens bästa verktyg för sökordsanalyser. Mycket tack vare:

  • Sökfunktion som både är enkel och kan göra avancerad med kommandon
  • Historisk sökvolymsdata för varje sökord 12 månader tillbaka i tiden
  • Du kan välja sökordsförslag, frågeställningar, prepositioner och relaterade ord
  • Spara sökfraser i en varukorg under tiden du analyserar
  • Bra export-funktion till Excel eller CSV
  • Få ut sökvolym för sökfraser i bulk
  • Enkelt att ställa in önskat land och språk

Nackdelar

  • För att använda Keywordtool får du i dagsläget betala från 994 kr/månad.

Sökordsförslag i Keywordtool.io

Bild: Sökordsförslag i Keywordtool

Keyword planner

Googles egna sökordsverktyg Keyword Planner kan också användas för att göra sökordsanalyser. Du kan se sökvolym, konkurrens och förslag på relaterade sökord.

Fördelar med Keyword Planner:

  • Det är gratis

Nackdelar

  • Kräver ett Google Ads-konto
  • Du får ofta många irrelevanta sökordsförslag
  • Inte alls lika smidigt att använda som Keywordtool

Vill du inte, eller har möjlighet att, investera i Keywordtool så kan Keyword Planner vara ett helt okej alternativ som hjälper dig en liten bit på vägen.

Sökordsförslag i keyword planner

Bild: Sökordsförslag i Keyword planner

Google Search Console

Genom Googles verktyg för webbplatsansvariga, Google Search Console, ger dig insikt i hur Google ser din webbplats. Du kan se sökord som din webbplats rankar för, indexeringsproblem, fel på webbplatsen och mycket mer.

Fördelar med Search Console

  • Du kan se sökord som i dagsläget driver organisk trafik till din sajt samt ungefärlig ranking
  • Det är gratis

Nackdelar

  • Du ser inga sökvolymer
  • Siffror för klick är inte helt korrekta
  • Du måste verifiera din domän för att få tillgång till Search Console

Verktyg för on-page

När du väl har valt ut sökfraser och valt landningssida för dem är det dags att skapa on-page. On-page innefattar meta-titlar och meta description-texter men även textinnehåll och annat kan ingå i denna term. Detta är saker som vi numera kan få hjälp med av AI eller skapa manuellt. Som med så mycket annat finns det både för- och nackdelar med båda alternativen.

Självklart behöver du även dokumentera dina strategier och optimeringar för att hålla koll på projektets alla prioriteringar och planer. Vi som jobbar med SEO dagligen har egenutvecklade verktyg som hjälper oss med sådant, men det finns en del verktyg som är gratis och fungerar helt okej också.

Excel

Excel, Excel, Excel. Både älskad och hatad. Men faktum är att Excel fungerar bra som ett alternativ för att dokumentera SEO.

  1. Lista landningssidor som inkluderas i din SEO-strategi
  2. Dokumentera sökfraser som landningssidorna optimeras för
  3. Du kan skriva meta-titlar och description-texter för landningssidorna direkt i Excel
  4. Med en enkel formel kan du hålla koll på längden på meta-titlarna och description-texterna

On-page i Excel

Fördelar med Excel

  • Ett verktyg som de flesta är vana att arbeta i
  • Kraftfullt med många funktioner

Nackdelar med Excel

  • Är inte gratis, men Google Spreadsheet är det och fungerar lika bra
  • Kan vara bökigt att dela Excel-fil med andra personer som involveras i SEO-projektet

AI

Under 2024 har antalet AI-tjänster ploppat upp likt vitsippor på våren. Vissa är bra för SEO, vissa inte lika.

AI är superbra att använda som bollplank, för att komma i gång med skrivande samt för att få tips och inspiration. Jag avråder dig dock starkt från att använda AI för att generera all on-page eller innehåll på din sajt, vi har sett flera fall där Google förr eller senare tar åtgärder mot sådana sajter.

Kan man använda AI för att generera on-page? Personligen tycker jag inte att det blir bra, oavsett hur bra instruktioner (prompt) man ger till AI-tjänsterna. Har du hundratals produktsidor eller liknande som du behöver skapa on-page till så kan AI eventuellt göra ett godtyckligt grundarbete för att skapa meta-titlar och beskrivningstexter. I min mening blir det dock alltid bäst att skapa on-page manuellt.

AI-prompt för on-page

Bild: Instruktioner till Gemini för att skapa meta-titel.

Bilden ovan visar ett exempel där jag ber Gemini att skapa en meta-titel för en sida hos Riksbanken med tre sökfraser. Inga mer detaljerade instruktioner. Så här blev resultatet:

On-page skapat av Gemini

Här är det tydligt att mer tydliga instruktioner med avgränsningar krävs för att få bättre svar.

De största AI-tjänsterna för text är Googles gratistjänst Gemini och betalversionen ChatGPT. Gemini går utmärkt att använda om du inte vill betala för ChatGPT. Andra AI-verktyg som kan vara bra är Surfer och Jasper.

Verktyg för analys och mätning

När sökfraser är utvalda och du har gjort en grundläggande optimering av on-page är det dags att ta SEO-projektet till nästa steg. Nu behöver du bland annat kunna följa upp ranking, göra tekniska analyser och optimeringar.

Nightwatch rankingverktyg

Det finns en del verktyg på marknaden som mäter organisk ranking på Google, vilket är ett måste att hålla koll på inom SEO. Exempelvis finns verktygen Wincher och Semrush. I mina ögon är dock Nightwatch det överlägset bästa verktyget för mätning av organisk ranking på Google.

Ranking i Nightwatch

Bild: Skärmdump från Nightwatch rankingverktyg

Nightwatch kostar från 435 kr per månad och då får du bland annat:

  • 250 dagliga spårade sökord
  • 5 spårade konkurrenterAutomatiserade rapporter
  • Google Analytics-integrering
  • Integration med Google Search Console
  • AI-förslag
  • Sökordsförslag

Nightwatch har många funktioner och inställningar som underlättar analys av historisk ranking för domäner. Bland annat möjlighet att ställa in lokala sökningar för enskilda sökfraser, jämförelse av sökresultat mellan datum och smidiga filterfunktioner.

Screaming Frog

Screaming Frog är ett verktyg för att spindla av webbadresser på domäner. Kort och gott en webbplats-crawler som analyserar din webbplats och identifierar tekniska SEO-problem, trasiga länkar, saknade metataggar och mycket mer.

Med Screaming Frog kan du bland annat:

  • Hitta brutna länkar och ompekningar
  • Analysera sidtitlar och metadata
  • Granska meta robots och direktiv
  • Upptäck dubbletter av sidor
  • Upptäcka nära duplicerat innehåll
  • Mobil användbarhet
  • Granska strukturerad data
  • Stavnings- och grammatikkontroller

Analys av meta-titlar i Screaming Frog

Bild: Analys av meta-titlar i Screaming Frog

Analys av 404-sidor i Screaming Frog

Bild: Analys av 404-sidor i Screaming Frog

Detta verktyg är ett måste för alla som jobbar med SEO. Det finns inget enklare och bättre verktyg som hjälper dig att få koll på sajtens on-page, indexering och tekniska aspekter.

Screaming Frog finns som gratisversion med en hel del begränsningar. Betalversionen kostar cirka 2890 kr per år.

PageSpeed Insights

PageSpeed Insights (PSI) är ett ovärderligt verktyg från Google för alla som vill förbättra sin webbplatsprestanda. Verktyget analyserar webbsidors prestanda och ger förslag på hur de kan förbättras.

PSI mäter hur snabbt en sida laddas och hur bra den presterar ur ett användarperspektiv, både på mobila enheter och datorer. PSI ger dig både labbdata (data från kontrollerade tester) och fältdata (data från verkliga användare).

Testresultat i PageSpeed Insights

Bild: Exempel på testresultat i PageSpeed Insights

Varför PageSpeed Insights är viktigt

  • Rekommendationer. Ger specifika rekommendationer indelade i olika kategorier om hur du kan förbättra din webbsidas prestanda.
  • Användarupplevelse. En snabb webbsida ger en bättre användarupplevelse, vilket leder till nöjdare besökare och ökad konvertering.
  • SEO. Google använder sidhastighet som en rankingfaktor. Snabba webbsidor tenderar att ranka högre i sökresultaten.
  • Mobilanvändning. Med den ökande användningen av mobila enheter är det viktigare än någonsin att ha en snabb och mobilanpassad webbsida.
  • Kostnadsfritt. Det är helt gratis att testa webbadresser i PageSpeed Insights

Nackdelar med PageSpeed Insights

  • Verktyget kan ”klaga” på externa resurser som läses in i källkoden, exempelvis Google Analytics och Google Tag Manager
  • Många förslag kräver teknisk kunskap för att förstå vad som menas och hur förslagen implementeras på servern eller sajten

Web Developer (webbläsarplugin)

Web Developer är ett mycket kraftfullt webbläsar-plugin som bland annat finns till Chrome och Firefox. Detta plugin är superbra för SEO då det hjälper dig att analysera webbsidor.

Wev Developer lägger till en verktygsfält med en mängd olika funktioner som underlättar felsökning, testning och optimering av webbplatser. Bland annat:

  • Granska rubrikstrukturer
  • Inaktivera JavaScript för att testa hur sidan fungerar utan det
  • Analysera alt-texter, dimensioner och mycket mer på bilder
  • Rensa cookies
  • Visa dolda element

Visa rubriker i Web Developer

Bild: Granska rubriknivåer i Web Developer

Inspect Canonical (webbläsarplugin)

Inspect Canonical är ett plugin som finns till Google Chrome och som hjälper dig att se om en webbadress har en canonical-tagg som säger till sökmotorerna att en annan webbadress är originalet eller inte. Ur ett SEO-perspektiv är det ett måste att hålla koll på canonical-taggar, vilket kan vara krångligt att granska via källkoden.

Tillägget har en ikon du kan lägga till som fastklistrad i webbläsaren. Om en webbadress har canonical som pekar på sig själv så är ikonen grön, annars orange eller röd (beroende på status).

Inspect Canonical

Bild: Inspect Canonical i Chrome

Du hittar Inspect Canonical här i Chrome Web Store. Det finns liknande plugin till Firefox och andra webbläsare.

Meta SEO Inspector (webbläsarplugin)

Ett annat plugin till Chrome som kan vara användbart är Meta SEO Inspector. Med detta plugin kan du snabbt se övergripande meta-information för en webbsida, exempelvis:

  • Meta-titel
  • Meta description
  • Meta robots-direktiv
  • canonical

Meta SEO Inspector

Bild: Skärmdump från Meta SEO Inspector

Verktyg för rank- och länk-analys

Det finns en uppsjö verktyg för ranking och länkanalyser. Oavsett om man jobbar med SEO dagligen eller har det som en arbetsuppgift internt på företaget så kan det vara bra att kunna analysera hur en domän rankar generellt på Google och vilka externa domäner som länkar till den. Det är delade meningar i SEO-branschen om vilka verktyg som är bäst för analys av ranking och länkar. Efter mer än 15 år i branschen har jag personligen två favoriter:

  • Sistrix
  • Ahrefs

Sistrix

Sistrix är ett utmärkt verktyg för att analysera hur en domän rankar generellt på Google. I Sistrix kan du bland annat:

  • Jämföra ranking mellan datum, såväl förbättringar som tapp
  • Jämföra ranking med konkurrenter
  • Få förslag på möjliga sökfraser att ranka upp

Översikt i Sistrix

Bild: Graf över generell ranking på Google i Sistrix

En licens hos Sistrix kostar från 1 364 kr/månad. Dyrare licenser ger tillgång till fler moduler för exempelvis länkar och Ads.

Ahrefs

Ahrefs är ett kraftfullt och mångsidigt SEO-verktyg som används av såväl marknadsförare som SEO-specialister och webbplatsägare för att förbättra sin synlighet online. Ahrefs har en omfattande databas med länkar och ett användarvänligt gränssnitt.

Med Ahrefs kan du bland annat:

  • Analysera vilka domäner som länkar (externt) till en domän.
  • Externa länkar till en domän som tillkommer eller tas bort.
  • Site Audit – Crawlar en domän och identifierar tekniska SEO-problem som kan påverka organisk ranking, exempelvis trasiga länkar, saknade metataggar, långsamma sidor och problem med mobilvänlighet.
  • Rank Tracker – Övervakar sökordsrankning över tid på olika platser och enheter.

Länkande domäner i Ahrefs

Bild: Länkande domäner till riksbank.se i Ahrefs

Ahrefs kostar från 1 417 kr/månad för ”Lite”-paketet och då ingår endast grundläggande funktioner. Många bra funktioner är inbakade i ”Standard”-paketet som kostar 2 735 kr/månad.

Övriga verktyg

Innan vi rundar av listan på de bästa SEO-verktygen finns det ytterligare några verktyg som kan vara värda att nämna.

  • Google Analytics. Ett måste för att förstå hur besökare interagerar med din webbplats. Alternativ till Google Analytics som är lite mer sekretessvänliga för webbanalys är bland annat Piwik och Matomo.
  • SEMrush. En konkurrent till Ahrefs med liknande funktioner. Erbjuder även verktyg för annonsering och sociala medier.
  • Moz. Ett annat populärt SEO-verktyg med funktioner för sökordsresearch, ranking, sajtrevision med mera.
  • SurferSEO. Ett verktyg som hjälper dig att optimera ditt innehåll för specifika sökord genom att analysera de bäst rankade sidorna och ge dig rekommendationer för innehållslängd, sökordsanvändning och andra faktorer.

Har du fler tips på oumbärliga SEO-verktyg eller behöver hjälp med att ta er SEO-strategi till nästa nivå? Hör av dig genom knappen nedan!👇

Kontakta oss

Per Lindow
Head of SEO