Därför ska du satsa på SEO
12 mars, 2021SEO DESIGN växer och anställer fler! Vi vill välkomna våra nya kollegor Andreas och Marcus samt presentera dem lite närmare. Vi börjar med Marcus (till höger) som nu förgyllt vårt redan vassa SEO-team i nästan ett halvår. Han har många års erfarenhet av sälj, marknadsföring och sökmotoroptimering, som anställd och som egenföretagare. Här ger han oss fem anledningar till varför SEO är ett måste för varje företag med en webbplats.
1. Du finns redan på Google.
Om du har en webbsida så känner Google till dig. Du finns där. Varför inte utnyttja kraften i SEO och arbeta med att optimera din webbsida för att synas bättre? Det är ingen nytta med webbplatsens existens om inte kunderna hittar dit.
2. Alla googlar.
Hur gör du när du vill köpa något, ta reda på något, få mer information om något eller göra efterforskningar inför köpbeslut? Du vänder dig till internet. Det är här dina potentiella kunder finns och det är här du måste synas. Konkurrensen om besökarna är stor, hjälp de att hitta till just din sida genom att positionera dig bättre på Google.
3. Enda sättet att komma i kontakt med nya kunder.
Det finns tre sätt att få besökare: man går in på webbplatsen direkt, man når sidan via länk från sociala medier eller så kommer man in via sökfunktionen på Google. Det sistnämnda alternativet är den enda kanalen där nya kunder hittar till din sajt och där du har chans att nå dem som inte redan känner till dig. En annan effektiv metod att få nya kunder är via rekommendationer. Dessvärre har Corona-pandemin satt käppar i hjulet för de sociala kontaktytorna där word-of-mouth gjordes möjligt. Borta är det sedvanliga tugget vid kaffeautomaten med kollegorna eller middagsbjudningar med vännerna. När vi inte längre får tips från vänner och bekanta behöver vi själva uppsöka informationen via nätet, och där är det viktigt att du syns för att nå ut.
4. Stor outforskad potential.
Det är lätt att tro att marknaden är mättad men faktum är att om du kontinuerligt arbetar med SEO så ligger du steget före konkurrenterna som inte gör det. Det finns fortfarande stor möjlighet att växa. Förvånansvärt många företag satsar fortfarande inte på SEO. Större, digitalt mogna företag gör det men många har inte kommit dit. Tittar man på t ex lokala verksamheter och tjänstebolag så finns det stor potential att nå ut med hjälp av SEO.
5. Reklam på kundens villkor.
Sist ut, och detta är Marcus personliga favorit, SEO är marknadsföring som inte är pushande eller påstridig. Här har du potentiella kunder som praktiskt taget räcker upp handen för att få veta mer om dig och hitta till just din sida och ditt erbjudande. De vill besöka din sajt och få del av ditt erbjudande. Självklart vill du vara det bästa alternativet och leverera det dina besökare är ute efter.
Marcus vet att många kunder till SEO DESIGN testar sin webbplats synlighet genom att ta på sig sina kunders glasögon och googla företagsnamnet eller den viktigaste produkten/tjänsten, det kan vara ett bra sätt att undersöka om ni syns på Google, eller om konkurrenterna hamnar över er i sökresultatet. Det man ska ha i åtanke är att sökresultatet är individuellt och bl a baseras på sökhistorik samt att kunden inte alltid söker som du tror. När vi på SEO DESIGN arbetar med SEO gör vi först en nulägesanalys där vi tittar på sökordsrelevans och sökvolym för att ta reda på sökbeteendet hos er målgrupp. Vi tittar också på hur konkurrensen ser ut på dessa sökord och var du har möjlighet att plocka marknadsandelar, där dina konkurrenter inte är lika starka.
Att prata SEO med Marcus kan man göra länge. Det märks att han brinner för det han arbetar med och det är inblicken i många olika verksamheter och mötet med många olika typer av människor som han gillar allra mest med sitt jobb. Marcus är uppvuxen i Lerum och trots ett fåtal tappra försök att lämna Göteborg, har han alltid kommit tillbaka. Nu har han landat i att det är här han hör hemma. Efter flera år som säljare väcktes intresset för det digitala då han ingick i projektgruppen för bolagets e-handelssatsning. Han insåg att han ville vidare och utbildade sig till Ecommerce Manager. Därefter arbetade han på digital byrå i Borås innan han beslutade sig för att starta eget. Egenföretagandet beskriver han som en otroligt lärorik tid men saknaden av kollegor och önskan om att få fokusera helhjärtat på en sak (läs: SEO snarare än att driva bolag) gjorde att han längtade tillbaka till byråvärlden. Det var då han hamnade hos oss på SEO DESIGN, vilket vi är enormt glada över!
Hjälp! Konkurrenterna syns före mig