5 tips för att lyckas med online-annonsering

8 april, 2021 Fem bästa tips för att lyckas med annonsering online

I förra inlägget kunde du läsa om vår SEO-expert Marcus och hans syn på SEO. Nu ska vi kika närmare på Paid search och hur du bäst når ut till potentiella kunder i Googles köpta kanaler. Aldrig har det varit så lätt att nå ut till en specifik publik, de som har ett behov och ett intresse av det du kan erbjuda. Vår senaste rekrytering, den digitala marknadsföraren, Andreas, delar med sig av sina bästa tips.

1. Använd konkurrenters data för Facebook och Instagram
Du och din största konkurrent är ute efter samma kunder. Möjligheten att nå ut till alla dem som visar intresse för din konkurrent är ovärderlig. Utnyttja den möjligheten, kom med ett bättre erbjudande och se till att kunden blir din kund, inte konkurrentens. Vill du ha en kostnadsfri konkurrentanalys?
2. Använd sökhistoriken i Google
Låt dina annonser bli synliga för dem som googlat specifika sökord och kanske besökt en konkurrents webbsida. Om du t ex säljer mopeder är det en bra idé att dina banner-annonser blir synliga för någon som googlar ”mopedkörkort”.
3. Täck hela köpresan i dina annonser
Många kunder till oss på SEO DESIGN är måna om att kampanjerna ska vara konverterande, det vill säga inbringa leads. Man vill se tydliga resultat så snabbt som möjligt, men det är väldigt sällan som det räcker att bara ha konverterande kampanjer. Andreas råd är att istället tänka igenom hela köpresan. ”Många kunder är inte mogna för ett köpbeslut direkt, först behöver intresse för produkten eller tjänsten skapas och varumärket byggas upp. Se det som en försäljningstratt där prospektering kommer först, därefter intresse och slutligen konvertering. När medvetandet hos den potentielle kunden finns där kan man presentera produkten/tjänsten med pris och ett eventuellt mervärde i form av en rabattkod.” Att nå personer vid rätt tillfälle är otroligt viktigt för att nå resultat som i slutändan blir konverteringar. Om du endast fokuserar på konverterande annonser från start blir det svårare att få bra lönsamhet i kampanjen. Hur gör man då detta? Fråga oss, vi hjälper dig.
4. Underskatta inte landningssidan
Det händer ofta att vi får i uppdrag att utforma annonser till en kund som inte tänkt igenom var besökaren som klickar på annonsen ska hamna. Att länka annonsen till webbplatsens startsida kanske inte alls är relevant för besökaren. En dålig landningssida kan försämra annonsernas kvalitetsresultat vilket leder till högre annonskostnader och sämre annonspositioner. Landningssidan måste fylla besökarens behov annars har du kastat pengarna i sjön.
5. Använd rätt kanal för att nå ut till din målgrupp
Var befinner sig din målgrupp och hur når du dem lättast med ditt budskap? Huruvida Facebook, Instagram, Google sök, Google Shopping, Youtube, LinkedIn, Pinterest etc fungerar bäst på just dina potentiella kunder är något som vi gärna hjälper dig att ta reda på. Vilken kanal som är bäst avgörs bl a av ditt erbjudande, är det en produkt eller tjänst, B2B eller B2C, hur ser målgruppens demografi ut osv?

Andreas ingår numera i vårt Paid search team och ser fram emot att hjälpa våra kunder att driva försäljning i de digitala kanalerna, både operativt och strategiskt. Han har rötterna längs bohuskusten och bor nu i Göteborg tillsammans med sina två barn. Han har en bra förståelse för kundsidan då han tidigare arbetat bl a som marknadskoordinator och webbredaktör för en välkänd butikskedja samt ansvarat för den digitala närvaron på en av Sveriges största bilfirmor. På fritiden kopplar han gärna av på golfbanan, guppar ute på havet eller går vilse i skogen.

Vill du skapa fler affärer i Googles köpta kanaler?