AI och digitalt välbefinnande några teman på Googles konferens
14 maj, 2018
I förra veckan höll Google under tre dagar sin årliga utvecklingskonferens Google I/O. Denna brukar innebära att Google också presenterar flera nyheter kring utveckling av sina produkter. Här kommer en kort sammanfattning!
Detta år var temat för många nyheter AI. Med artificiell intelligens har man tagit fram flertalet nya funktioner som ska hjälpa till i vardagen. Google har också myntat uttrycket Digital Wellbeing – digitalt välbefinnande. Med det menas att tekniken ska vara till hjälp för oss i livet istället för att distrahera oss från det.
Annonsering med Google för appar och spel
Vi börjar så klart med nyheterna inom annonsering och här har Google nu satsat en del på app- och spelutvecklare. Några av nyheterna:
- I en betaversion kommer utvecklare att inuti annonser kunna visa relevant innehåll från sina appar för att användare ska få mer information innan beslut om nedladdning.
- Google Play Instant, där användare kan testa spel innan de innan de laddar ned, testas nu tillsammans med AdWords. Via Universal App-kampanjer ska potentiella användare kunna prova spel direkt från annonser.
- Så kallade belönade annonser – annonser som låter användare välja att se annonser i utbyte mot incitament för inköp eller digitala varor, till exempel en extra livslängd i ett spel – har växt väldigt mycket både för gratisappar och betalappar. Nu kommer bra rapportering för dessa annonser, där utvecklare kan analysera inloggningsfrekvens och användningsgrad bland annat.
- Appannonsörer kommer senare denna månad även få tillgång till rapporter i Google Ads över view through conversion (VTC). Det vill säga hur många synliga annonsvisningar som leder till konvertering.
Tekniken blir mer konverserande – Google Assistent och Home
Assistenten har fått sex nya röster och fler kommer senare i år. Med hjälp av AI och WaveNet-teknik kan assistenten efterlikna en mänsklig röst med tonlägen och olika tempon. Assisten kommer även att kunna förstå mycket mer av sammanhanget i samtalet och förstå mer komplexa frågor än innan. Du kommer att kunna skapa vardagsrutiner som att låta assistenten meddela familjen att middagen är klar, boka tider åt dig samt konversera med dina barn.
Assistenten kommer att finnas i 80 länder innan året är slut. Google Home och Google Home Mini kommer till sju länder senare i år, däribland Sverige.
Hitta ännu mer med Google Maps
På kartan finns nu mer än 21 miljoner mil över 220 länder, hundratals miljoner företag och tillgång till mer än 1 miljard människor runt om i världen. Du kommer också att få mer personlig hjälp och en flik med ny design kommer att innehålla information om och topplistor över restauranger, evenemang och aktiviteter i det område du är intresserad av.
Google News mer personaliserat
Med AI-tekniker hittar och organiserar Google News information från hela webben i realtid och presenterar den i en sorts storyline. Tanken är att sammanfatta på ett begripligt sätt så att användaren förstår vad som händer globalt och väldigt lokalt. Det kommer även att finnas en flik ”för dig” med en daglig brief om det Googles teknik har uppfatta att du bryr dig om.
Detta var ett axplock av vad som presenterades på konferensen. För Android P, mer om AI och maskininlärning, VR och annat kul, läs vidare på Googles blogg.
Hjälp med digital marknadsföring?