Verktyg för marknadsföring – 14 ”måste ha”
14 mars, 2018Många av oss som jobbar med marknadsföring har väldigt många bollar att hantera under vår arbetsdag. Vi behöver dessutom sköta vår omvärldsbevakning för att ha koll på nya händelser, trender, teknik samt på kunder och konkurrenter. Tur att det finns smarta tjänster och verktyg som effektiviserar många moment – här kommer mina favoriter som är gratis eller åtminstone har en gratisversion.
Omvärldsbevakning och sociala medier
1. Feedly
Favoriten för att samla nyheter och bloggar på ett enda ställe. Snyggt och överskådligt, du kan kategorisera olika flöden med sajter samt bevakade sökord. Att bevaka sökord har dock en viss begränsning, sedan måste du betala. Du kan även skapa privata boards eller teamboards för artikelsamlingar, team är dock en betalfunktion. För att se vilket content som anses mest intressant väljer du vyn ”Most popular”.
Du kan även dela artiklar direkt från Feedly samt spara i olika andra verktyg, exempelvis Evernote som jag nämner nedan.
Chrometillägg: Follow Feed Feedly är mitt favorittillägg för att snabbt lägga till en ny källa i Feedly.
2. Google Alerts
För dig som gillar när informationen kommer till dig. Sätt upp bevakning av sökord och fraser så får du e-post när nytt innehåll som matchar frasen dyker upp. OBS – försök att ha så specifika fraser som möjligt. När jag var ambitiös och ville bredmatcha sökningen vid ett tillfälle, höll jag på att drunkna i mail…
3. Google Trends
Vad söker folk mest på inom olika ämnen, olika geografiska områden samt under olika tider på året? Hur har trenderna förändrats de senaste fem åren? Google Trends är en riktigt bra källa till denna information.
4. Tweetdeck
Favorit alla dagar i veckan för bevakning på Twitter. Du skapar kolumner för notifications, mentions, meddelanden, dina listor, hashtags, trender, särskilda användare med mera. Fantastiskt bra för att inte missa något intressant, då Twitterflödet går väldigt snabbt förbi och kan kännas lätt överväldigande.
5. Hootsuite
Mest känt för att publicera och schemalägga i sociala medier, men här kan du även sätta upp och bevaka olika ”streams” med exempelvis hashtags eller företagssidor för de sociala kanaler du kopplar på eller använda en app. Gränssnittet ser ut som Tweetdeck ungefär. För gratisversionen kan du koppla på max 3 sociala nätverk.
6. Buffer
Tillsammans med Hootsuite det mest kända för att publicera och schemalägga inlägg på sociala medier. Även här är det max 3 sociala nätverk du kan koppla på i gratisversionen.
Chrometillägg: Ett tips är att installera tilläggen Buffer och Hootsuite Hootlet för Chrome, så kan du bara högerklicka på en artikel och välja att dela den.
Skriv content, anteckna & spara online
7. Evernote
Jag tycker Evernote är bra dels för att göra saker på språng, som att anteckna samt spara artiklar och e-post. Men även för att skriva content eller andra dokument. Man kan dessutom bjuda in andra att se anteckningar, samt chatta via Evernote. Denna artikel skrivs ursprungligen i Evernote 🙂
Chrometillägg: Evernote Web Clipper – när du råkar på en intressant sida du vill klippa ut tlll Evernote.
Skapa bilder för marknadsföring & sociala medier
8. Canva
En underbar tjänst för att online skapa bild- och marknadsmaterial Här finns färdiga mallar i rätt storlekar för olika ändamål och du kan göra väldigt mycket även med gratisversionen.
Analys & rapportering
9. Google Analytics
Inga detaljerade förklaringar behövs. Se dock till att sätta upp en bra spårning av de olika handlingar ni vill att besökaren ska utföra på webbplatsen inklusive primära och sekundära mål, målvärden och målspårning. Det är då rapporterna i Analytics blir verkligt relevanta.
10. Google Analytics URL Builder
Att UTM-tagga de länkar du delar i e-post, sociala medier och marknadsföring är ett måste för att i få en bra bild i Google Analytics av vad som driver trafik. Du kan till exempel spåra inlägg i sociala medier, komponenter i e-post eller annonskampanjer. Ett enkelt verktyg är ett Chrometillägg som helt enkelt heter Google Analytics URL Builder där du även kan ställa in mallar för olika typer av länkar.
11. BestUrlBuilder
Sedan har vi även BestUrlBuilder som inte har något Chrometillägg, men som ändå är väldigt bra och funktionellt. Även här kan du skapa mallar samt att du har en rapportfunktion för skapade länkar.
Bägge tjänsterna går att koppla till en URL shortener (då dessa URL:er ofta blir väldigt långa) och då Google kommer att fasa ut rapportering på sin shortener Goo.gl så rekommenderas att koppla till Bit.ly istället. Den senare tjänsten har även den ett Chrometillägg.
To do-listor och projekthantering
12. Trello
En väl beprövad webbtjänst för att planera, kommunicera kring och få översikt av arbete, projekt och annat. Har du utforskat alla exempeltavlor att kopiera eller inspireras av? Se dem här
Bygg automatiska flöden med olika verktyg!
Sist men absolut inte minst – nu kommer vi till det riktigt fina!
13. IFTTT (If This Then That)
14. Zapier
Med dessa verktyg kan du koppla ihop flera olika tjänster till automatiska flöden som håller koll och gör vissa moment ÅT dig. IFTTT har inte lika avancerade inställningar men är gratis. Zapier har en begränsad gratisversion som ändå räcker väldigt långt.
Du kan välja bland färdiga mallar eller bygga egna flöden. På IFTTT kallas de Applets och hos Zapier heter de Zaps.
Några exempel på smarta flöden
- När du sparar en artikel i vald Feedly-board, skickas den automatisk till Buffer eller Hootsuite för delning
- När du sparar en artikel i Feedly till Read later – skickas den automatiskt till Evernote
- Skicka mail från en viss avsändare eller i en viss brevlåda till Trello eller Evernote
- Skapa kort i Trello när en ny kalenderhändelse skapas i Outlook 365
- Synka din kalender i Outlook med din Googlekalender
Och så vidare, det finns massor av appar och kopplingar att utforska, som exempelvis WordPress, WooCommerce, Mailchimp, Survey Monkey, Google Forms, flera olika CRM, sociala nätverk och mycket annat. Du skapar utifrån behov och syften – enjoy!
Hjälp med digital marknadsföring?