Googles magiska verktyg
4 juli, 2019Google är fantastiskt men också komplext. Det är så mycket mer än en sökmotor och ju mer man gräver i Googles tjänsteutbud desto mer imponerad, och samtidigt förvirrad, blir man. Informationen man kan få ut från Google är otroligt omfattande. Några av Googles tjänster, som vi använder oss av dagligen, ska vi gå lite djupare in på. Vad är vad? Vad använder man respektive verktyg till och varför ska man använda dem? Svaren kommer här.
Analytics
Har du en webbplats bör du ha Google Analytics. Om så inte är fallet är det dags att genast implementera det på webbplatsen. Analytics är ett verktyg som analyserar trafiken till och på din webbplats. Du får en djupare förståelse för dina kunder så att du kan leverera en bättre erfarenhet för dem och därmed förbättra resultaten för din verksamhet. Det går att få ut väldigt detaljerad information genom Analytics, du kan t ex se hur besökarna hittade till din webbplats och hur de beter sig när de väl är där. Du kan se vilken typ av besökare som sannolikt kommer att konvertera eller vilka kunder som har hög intäktspotential. Information om vilka kanaler som presterar bäst ger dig en tydlig ledtråd om var det är värt att lägga den största marknadsföringsbudgeten. Om du analyserar den data som verktyget ger dig kan du dra specifika slutsatser och därmed göra förändringar på din webbplats som motsvarar besökarnas rörelsemönster och på så vis ytterligare öka konverteringarna.
Google Tag Manager
Detta verktyg gör det möjligt att skapa, ändra och kontrollera vad som trackas och hur från din webbplats eller app. Google Tag Manager, GTM, är ett så kallat Tag Management System som hanterar taggar. En tagg är en snippet (en del av en kod) av JavaScript. Genom att installera en så kallad container tag på sin webbplats kan man skicka information till tredjeparter från webbplatsen och spåra konverteringspunkter och funktioner på en djupare nivå än Google Analytics. Istället för att behöva gå in i källkoden och installera script kan du med GTM:s gränssnitt hantera alla taggar på ett och samma ställe. Det underlättar att kunna ändra i spårningen hur du vill utan att behöva blanda in en utvecklare varje gång. Du kan t ex koppla GTM med verktyg som t ex Google Ads konverteringsspårning, Analytics, Hotjar etc. Exempel på vad du kan spåra med hjälp av GTM är interaktioner med en video, nedladdade filer och användarnas scroll-beteende.
Google Search Console
Detta är en tjänst som hjälper dig att hålla koll på, upprätthålla och felsöka webbplatsens placering i Googles sökresultat. Alla som har en webbplats bör använda Google Search Console, även om du i din roll inte är aktiv användare, är det bra att vara medveten om vad det är och vilka funktioner som finns. Med Google Search Console kan du indexera webbplatsen och även se hur Google ser på sajten. Om du skickar in webbplatskartor och enskilda webbadresser kan Google genomsöka dessa. Om Google upptäcker problem på webbplatsen får du e-postaviseringar, när du åtgärdat problemen kan du tala om för Google att problemet är löst. Det kan t ex handla om att det finns 404:sidor eller omdirigeringsproblem på sajten. När vi arbetar med löpande SEO ingår det i vårt arbete att kontinuerligt kontrollera Google Search Console. Du kan även få fram statistik om vilka sökfraser som dirigerat besökarna till din webbplats, hur bra du rankar och era positioner i Googles sökresultat, klick och klickfrekvens. Google Search Console är helt enkelt ett fantastiskt verktyg för optimering av SEO och optimering av webbplatser.
Vi hjälper dig som kund att installera ovan verktyg och utnyttja dess funktioner för att kunna spåra det som är mest intressant för just er verksamhet. Vill du få ännu mer information om hur vi kan hjälpa till att utnyttja Googles verktyg för din verksamhet? Kontakta oss så kan vi prata vidare.
Jag vill veta mer om Googles verktyg!