Så sköter du er digitala synlighet från solstolen

19 juni, 2019 Semester på stranden

Studenterna har skrikit klart, träden slagit ut, regn är på väg in lagom till midsommar och nu är semestern nära för oss alla. Känner du det där lugnet? Att allt är klart, i sin ordning, förberett och alldeles underbart. Inte? Då är du inte ensam, och därför vill vi tipsa om hur du kan förbereda er kommunikation och marknadsföring inför semestern. Vi har skapat en klassisk lista som du enkelt kan följa och checka av.

Semesteranpassa din sökmotoroptimering

Precis som våra vardagsrutiner förändras under semestern så gör även vårt sökbeteende. Håll koll på dina besökare och dess sökbeteende för att kunna klättra på sökord som är relevanta för din produkt samtidigt som du kan springa förbi konkurrenter som har missat denna lilla detalj. Säljer du till exempel huvudbonader kanske du vill synas när folk söker på “solhatt”. Istället för att när det är vintersäsong och man vill synas på ”vintermössa”. Ändra temporärt den befintliga informationen på kampanjprodukterna och skapa nya landningssidor med relevant text som du vägleder besökaren till.

Kör en semesterkampanj

Ta reda på vad dina kunder och besökare söker, behöver eller vill ha hjälp med under semestertider. Skapa en kampanj utefter dina kunders och besökares behov. Tänk på att undvika kampanjer som är knutna till en viss händelse. T.ex. ser det inte så bra ut att ha ett midsommarerbjudande när midsommar passerat sedan en vecka tillbaka. Håll dig till en kampanj som känns aktuell hela semesterperioden.

Schemalägg innehåll och kommunikation

Sätt ett publiceringsschema och håll dig till det under hela sommaren. Säkerställ att era digitala kanaler lever, trots att kontoret ekar tyst. Schemalägg och automatisera innehåll och kommunikation, så kan du ligga i hängmattan med gott samvete. Här finns det bra verktyg du kan använda dig utav för att slippa gå in på webben på semestern för att skapa eller klicka på ”publicera”, se t ex Hootsuite eller Buffer.

Låt artiklarna bestå av andras innehåll

Är idé-torkan gällande innehåll lika påtaglig som Sveriges torka var under sommaren 2018? Lugn, allt innehåll som ni delar och kommunicerar ut behöver inte vara ert eget. Tvärtom är det positivt att dela och tipsa era besökare om annat bra content och aktörer på marknaden. Mixa och schemalägg ert eget content med externa källor som är i linje med det ni själva vill kommunicera och var konsekvent med vilka källor du väljer, så att resultatet inte upplevs spretigt. Och precis som när det kommer till att lyfta och berömma folk i allmänhet – det kommer aldrig göra dig sämre.

Anpassa dina utskick

Även om många är på semester är det (tyvärr får vi väl ändå säga) få som kopplar av och bort sig helt. Man vill ofta läsa relevant innehåll och hålla sig uppdaterad om mer än vad instagram visar att folk gör på sin semester. Här kan dina utskick och uppdateringar därför vara mycket värdefulla samt sticka ut i ett annars ganska tyst flöde då många låter marknadsföringen gå på semester. Du bör dock tänka på att återigen semesteranpassa. Lyft därför inte fram alltför tungt content såsom tekniska specifikationer eller produktblad, utan lyft innehåll som är tillräckligt lättsmält för att mottagaren ska vilja konsumera det även under semestern, med ett glas sangria i handen.

Pimpa din out-of-office-autoresponder

Ditt autosvar behöver inte vara en mening där du endast berättar att du är på semester och är åter igen ett visst datum. Se till att ge något mer av värde, som får dig att du sticka ut och gör att man minns dig lite extra. Detta kan vara allt från ett hett glasscafétips, teaser inför vad som komma skall för bolaget i höst, eller en länk till en intressant youtubefilm. Unna dig och dina kontakter 10 minuter på att utforma detta meddelande!

Till sist, slappna av, koppla bort för att kunna koppla av. Njut helt skamlöst av din semester, det är du nämligen jättevärd!