Pon Equipment

Större digital synlighet med SEO och SEM ledde till fler besökare på webbplatsen
  • Google Ads
  • SEO

Den organiska trafiken ökade med 63%

Pon Equipment, Pon Cat, är exklusiv återförsäljare av Caterpillars maskiner i Sverige och täcker allt inom bygg och anläggning, industri och gruvdrift. De är etablerade på 15 platser över hela landet och har över 100 maskintyper i sitt utbud. Sedan två år tillbaka har SEO DESIGN arbetat med Pon Cats synlighet online och förbättringen är slående.

Att bygga upp relationer med kunden är viktigt för Pon Cat. Det är ofta ett långt tidsspann från kundens första kontakt till ett slutgiltigt köp. Den största målgruppen är entreprenörer med mellan 2-9 anställda. Just nu pågår ett generationsskifte bland målgruppen och eftersom den yngre generationen är mer digitala gäller det att ligga i framkant för att inte tappa värdefulla potentiella kunder.

Uppdrag

För Pon Cat är det viktigt med varumärkesbyggande, att de blir top-of-mind när det kommer till maskinköp. De önskar också att digitala kanaler ska bidra till att identifiera målgrupper som de ännu inte jobbar så starkt mot men också öka synligheten generellt och driva mer trafik till deras webbplats.

Resultat

Vi började vårt samarbete med en sökordsanalys för att i nästa steg optimera webbplatsen. Vårt löpande SEO-arbete som anpassas efter varje kunds unika behov har gett tydliga resultat. Om vi jämför första kvartalet 2018 med första kvartalet 2019 ser vi en ökning av organisk trafik med 63 %. När vi kommit igång med SEO-arbetet kompletterade vi med Google Ads för att maximera exponeringen på Google.