”(Data not available)” i GA4, vad betyder det?

23 april, 2025

Om du, precis som vi, hänger en del inne i Google Analytics 4 så kanske du har stött på den kryptiska kanalgruppen ”(data not available)” i GA4-rapporter under den senaste tiden? Detta började dyka upp för bara några veckor sedan och har redan hunnit förvirra många GA4 användare. I det här inlägget förklarar vi vad det handlar om, varför den syns i dina rapporter och vad man kan göra åt det.

  1. Vad är (data not available) i GA4?
  2. Varför syns (data not available)?
  3. Vad kan man göra för att undvika (data not available) i GA4-rapporteringen?

1. Vad är (data not available) i GA4?

När du ser ”(data not available)” i dina GA4-rapporter betyder det helt enkelt att Google inte lyckats koppla besöket till någon källa eller medium, åtminstone inte än. Det här händer oftast när datan inte hunnit bearbetas klart, särskilt om du tittar på rapporter i realtid eller på tidsintervall med dagar i närtid. Då har Google kortare tid på sig att härleda trafiken till rätt källa, vilket kan leda till att fler användare tillskrivs kanalen “(data not available)”.

Värt att veta: Enligt Google kan eventdata uppdateras upp till 12 dagar i efterhand, så ibland rättar det till sig automatiskt när GA hunnit processa klart och förbättrat sin modellering.

2. Varför syns (data not available) i mina rapporter?

Istället för att tillskriva trafik som Google Analytics inte lyckas härleda till en specifik källa och medium som direkttrafik eller ibland ”Unassigned”, kommer vi nu se en ökning av trafik som tillskrivs som ”(data not available)”. Det är ett försök av Google att ge oss mer insyn i vår datainsamling, men för att vara ärlig så lämnar det många snarare bara mer förvirrade än tidigare med känslan av att något är fel (vilket det alltså inte behöver vara).

Google anger i sin dokumentering, som för i övrigt är ganska knapphändig, 3 vanliga anledningar till att vi nu kommer se trafik som ”(data not available)”:

  • Datan bearbetas fortfarande
  • Det här är oftast helt normalt. Ibland hinner inte GA4 färdigt med att koppla ihop all data direkt – särskilt när du kikar på dagens siffror. Det tar helt enkelt lite tid att matcha trafikdata med rätt källa och medium. Händelserna finns där, men kopplingen till exempelvis “Google Organic” kan dröja ett tag. Kom tillbaka senare – i många fall löser det sig automatiskt när GA4 fått tid att jobba klart i bakgrunden.

  • Samma User ID används för många gånger
  • Om flera användare i praktiken får samma User ID (till exempel om man satt ett statiskt värde av misstag), så får GA4 svårt att särskilja dem. Då slås trafiken ihop och klassas ofta som “Direct” i rapporterna – trots att det egentligen kanske kom från helt andra källor. Det här påverkar också andra delar av datan, som antalet användare och sessioner. Så se till att dina User ID:n är unika och sätts korrekt om du använder det.

    Något gick snett vid bearbetningen av datan

    Det händer sällan, men ibland kan GA4 faktiskt missa att hämta rätt dimensioner – till exempel om något strular med ett annonserings ID. När det sker, kan GA4 inte fylla i rätt trafikdata och då kan ”(data not available)” visas i stället. Ofta påverkar det bara en mindre andel av trafiken, men det kan vara bra att hålla koll så det inte blir ett återkommande problem.

    3. Vad kan man göra för att undvika (data not available) i GA4-rapporteringen?

    1. Vänta 48 h
    2. När du väljer tidsintervall i dina rapporter, låt det ha gått 48 h från sista dagen i ditt tidsintervall. Det kommer minska mängden trafik som visas som ”(data not available)”. Att GA4 tar längre tid att processa data är inget nytt, det har alltid varit så, men det blir extra tydligt i rapporteringen med denna nya kanalgrupp.

    3. Vänta 12 dagar
    4. Som vi skrev om tidigare i blogginlägget anger Google nu i sin dokumentation att eventdata uppdateras i upp till 12 dagar i efterhand när modelleringen förbättrat den insamlade datakvalitén, alltså kan det ta betydligt längre tid än 48 h för Google Analytics att processa klart den insamlade datan.

    5. Backa 14 dagar i din löpande rapportering
    6. Använder du t.ex. Looker Studio för rapportering kan du ställa in ett tidsintervall som standard inte omfattar de 14 senaste dagarna i och med att Google Analytics kan uppdatera sin eventdata upp till 12 dagar i efterhand. Därför kan det vara bra att gardera sig med någon/några dagar till för att säkerställa att datan är komplett.

    Det är ingen bugg

    Att “(data not available)” dykt upp som en ny ”kanalgrupp” är alltså inte en bugg, det är Google Analytics sätt att försöka fånga upp det som tidigare gick helt under radarn. Det är inte heller fel att den finns. Men om det börjar dyka upp väldigt mycket trafik där kan du behöva ta action och i detta blogginlägg har vi gett några exempel på vad du kan göra för att minska trafiken som blir ”(data not available)”. Känner du dig osäker? Tveka inte på att kontakta oss!

    Kontakta oss