Våga annonsera med sällanköpsvaror under Black Friday!
30 oktober, 2024Black Friday, som nu även blivit Black Week och i vissa fall även Black Month, är till största del e-handlarnas högtid för försäljning av billigare prylar till förmånliga priser där kunderna gör snabba köp! Men även om du säljer produkter som kräver lite mer eftertanke och planering – som bilar, köksrenoveringar eller andra större investeringar – finns det möjligheter att dra nytta av Black Friday-hajpen! Med rätt strategi kan du nå fram till dina kunder, även om de inte klickar hem en bil eller ett helt nytt kök lika spontant som de köper en ny tröja.
Klassiska kampanjer
Rabatter och tidsbegränsade erbjudanden fungerar generellt oavsett vad du säljer. Prova att erbjuda en procentuell rabatt eller ett tidsbegränsat erbjudande, som en ”Flash Sale” under en viss dag. Det skapar en känsla av att kunden måste agera snabbt – och det funkar faktiskt oftast även när man säljer större varor.
Paketlösningar som skapar värde
Att kombinera dina produkter med något extra som kunden får på köpet kan göra stor skillnad. Om du säljer bilar, varför inte erbjuda bilvårdsprodukter eller en servicecheck på köpet av bilen? Säljer du istället kök kan du ge rabatt på bänkskivor eller vitvaror vid köp av ett komplett kök eller köksrenovering. Dessa typer av bonusar gör att kunderna känner att de får mycket mer för pengarna. Du kan också erbjuda dina kunder gratis leverans till dörren och/eller installation – som kan vara en stor fördel mot konkurrenter för de köpare som vill ha en smidig upplevelse.
Smarta finansieringslösningar
Att erbjuda förmånliga betalningsalternativ, som lägre räntor eller flexibla avbetalningsplaner, kan vara en nyckel för att få köpare att slå till under Black Friday. Genom att samarbeta med finansbolag kan du göra det så enkelt och förmånligt som möjligt för kunden att ta beslutet att genomföra ett köp.
Erbjud något som förenklar vardagen för dina kunder
”Sweeten the deal” genom att lägga till något som förenklar kundernas vardag. Varför inte skicka med presentkort på biltvätt eller matkassar? En smidig lösning som ger extra värde och gör att kunden känner sig uppskattad – samtidigt som du stärker relationen för framtida köp.
Glöm inte att vårda kundrelationen efter Black Friday!
Black Friday kan vara starten på långvariga kundrelationer. Följ upp med dina kunder, kolla hur de upplevde köpet och erbjud dem att vara med i lojalitetsprogram eller framtida rabatter. Det visar att du bryr dig och gör det mer troligt att de blir en återkommande kund! Behöver du hjälp med att vässa din strategi? Kontakta oss via knappen nedan! 👇
P.s. Du har väl inte missat vårt blogginlägg om hur du lyckas med din annonsering under Black Friday? Läs blogginlägget här.