SEO-trender 2022

11 februari, 2022 SEO-Trender att hålla koll på 2022

Linda anslöt till vårt SEO-team för några veckor sedan och kommer närmast från kundsidan där hon arbetat med SEO och e-handel inom hälsobranschen. Innan dess arbetade hon på byrå där hon ansvarade för ett gäng SEO-kunder. I sitt arbete sätter hon besökaren främst, UX ligger henne varmt om hjärtat, liksom god mat och yoga. Hon kan också vara helt tyst i 12 dagar och hantera en pil och båge utan problem. Visst blir man nyfiken på den här tjejen!? Idag blickar vi framåt och spånar på vad vi kan vänta oss inom SEO år 2022:

Ignorera Google
Va? tänker du. Vad vi menar är att tänka mindre på Googles algoritmer och mer på att tillfredsställa användarna. Hur ser användarens sökintention ut och hur kan vi matcha den intentionen med rätt innehåll? Att ha ett UX-tänk som genomsyrar hela webbplatsen blir än mer viktigt. Från startsidan till 404-sidan, vägled och kratta för besökarna för att få de att göra det du vill, konvertera.

Kvalitetssäkra ditt innehåll
Skriv för besökaren och fokusera även här på användarens intention. Ge besökaren svar på sina frågor och upplys, utbilda, informera eller underhåll allt för att besökaren ska ha en anledning att stanna, läsa vidare och återkomma till din sida. Säkerställ att all text på webbplatsen är unik. Att återanvända gamla blogginlägg är tidseffektivt och smart, men det måste göras med finess.

Förändringar i SERP’en
Att Google gör ändringar som påverkar hur sökträffen presenteras i sökresultatet är svårt att påverka. Vi tror att vi kommer att få se mer av dessa förändringar och att det är viktigt att prioritera strukturerad data. Visst har du sökt efter något och fått upp svaret direkt i SERP’en utan att du ens behöver klicka dig in på webbplatsen? Anledningen till detta är strukturerad data.

Automatisering
Google utvecklas och förbättras ständigt, så gör även SEO-teknikerna och deras verktyg. Framöver kommer vi troligtvis få se mer av automatiserat SEO-arbete som leder till kvalitetssäkring. Att t ex få varningar i realtid när något inträffar på en webbplats som påverkar SEO:n negativt kan vara ett sådant exempel. Utmaningen som automatisering kan hjälpa oss med är att minska tiden från insamling av data, analys och insikt, till handling.

AI & visuellt innehåll
Googles MUM (Multitask Uniform Model) uppdatering i våras visar på ökad betydelse av ljud, bilder och videos. AI kommer att påverka sökresultatet och göra det möjligt att presentera en bild eller video som sökresultat när Google tror att det är det bästa svaret på användarens sökfråga. Säkerställ god kvalitet på bilder och videos och undvik stock photos!

Det händer onekligen spännande saker i vår bransch. Är din webbplats redo för 2022? Låt oss hjälpa dig att uppdatera och SEO-optimera den så att den står sig stadig och synlig i det massiva bruset.

Kontakta oss idag!