SEO-trender 2020

17 januari, 2020 SEO Trender 2020

Med hjälp av backspegeln blickar vi framåt. Mycket av det som hänt det senaste året ger en föraning om vad vi kan förvänta oss av framtiden. Häng med när vi tittar på det som trendar inom SEO just nu.

Hälften av alla sök på Google genererar inga klick
I Juni 2019 resulterade 50,3 % av alla sökningar på Google i noll klick. Detta beror på olika funktioner i SERPen (Search engine results page) såsom featured snippets (ett utvalt urdrag från en text som besvarar sökfrågan direkt i SERPen) och knowledge graphs (en faktaruta som visas till höger i sökresultatet). Användaren får helt enkelt svar på sin sökfråga direkt i sökresultatvyn utan att behöva klicka sig vidare in på en webbplats. Hur påverkar detta då arbetet med SEO? Vi vill ju få webbtrafik in till våra webbplatser! Ta det lugnt, många av de här sökningarna är från användare som letar efter en adress, telefonnummer eller vill ha snabbt svar på en enkel fråga. Just de här sökningarna är troligtvis ganska långt ifrån en konvertering ändå.

Optimera med strukturerad data
Däremot behöver du göra ditt bästa för att optimera för rich och featured snippets. Detta gör man genom att arbeta med strukturerad data, något som vi hjälper våra SEO-kunder allt oftare med. Genom att arbeta med strukturerad data gör vi det enklare för sökmotorn att förstå olika typer av innehåll på webbsidor och matcha det mot användarens sökintention. Rich snippets innebär att du i sökresultatet kan se betyg eller pris på en vara, tidsåtgång eller kalorier för ett recept, datum för ett event etc. Featured snippets visas längst upp i SERPen och är ofta svaret på sökfrågor som börjar med hur, vem, vad, varför.

Lokal SEO – konkurrera med rätt konkurrenter
Google gillar småföretagare och vill inte enbart att de största multinationella företagen med de största SEO-budgetarna ska ranka bäst. Här har du med mindre SEO-budget som vänder dig till en lokal kundkrets möjlighet att optimera din webbplats på rätt sätt. Har du en lokal verksamhet är det både onödigt och kostsamt att rikta sig till en målgrupp över hela landet. Här rekommenderar vi att ni uppdaterar Google my Business med rätt och tydlig information. Det är kostnadsfritt och mycket effektivt för att lokala sökningar. Utöver Google My Business finns det såklart mycket mer att göra för att optimera din webbplats för rätt sök och målgrupp, vi hjälper vi dig gärna!

Googles algoritmer sätter agendan
I flera år har Google använt algoritmer för att förbättra sökmotorns användarvänlighet och undvika webbplatser som är fullmatade med viktiga sökord. I September kom Googles uppdatering BERT och i måndags lanserade de en ny stor uppdatering, January 2020 Core Update. Det är inte mycket vi som användare kan påverka när det gäller dessa algoritmer, Google sätter agendan och de försöker alltid bli bättre på att ta reda på användarnas sökintention för att ge ett så exakt svar som möjligt på användarens sökfråga. Vi arbetar ständigt med att analysera våra kunders webbplatser och skriva content enligt STDC-modellen, innehåll som är anpassat efter sökningens intention.

Mobil- och röstsök
Röstsök kanske inte är så stort (än) men mobilsök är större än någonsin. I Sverige spenderar vi i genomsnitt 3,5 h om dagen med våra mobiltelefoner. Det ökade mobilanvändandet har Google tagit fasta på och introducerade förra året Mobile first index. Vilket innebär att Google prioriterar mobilversionen av webbplatsen för indexering och ranking. Med andra ord, om din webbplats inte ser bra ut i mobilt läge eller om mobilversionen innehåller mindre content kan du tappa i ranking både via mobilt sökresultat och via desktop. Anledningen till att röstsökningar inte slagit igenom stort i Sverige beror troligtvis på att de röststyrda assistenterna som finns på marknaden ännu inte är så fullt utvecklade att du kan lita på deras resultat. De förstår inte vad du menar och frustrationen växer. I och med att de neurala nätverkens utveckling ständigt går framåt och vi människor är vana vid att kunna få svar på våra frågor direkt spår vi att röstsök kommer att växa. Vill vi googla något när vi är på språng, i bilen är det numera röstsök som gäller, sedan mobilförbud i bil infördes 2018.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att SEO kräver mer och mer jobb både vad gäller tekniken och innehållet. Google har blivit bättre på att tolka innehåll vilket ställer högre krav på t ex vass struktur och textinnehåll. Varje webbplats som satsar på SEO bör ha en genomtänkt strategi för att producera värdefullt innehåll kring rätt sökfraser. Sökfraserna identifieras i en detaljerad och välarbetad SEO-analys. Så jobbar vi, och så kan vi jobba för dig och din webbplats.

Ska vi starta ett SEO-samarbete?