SEO-anpassa ditt content

26 september, 2019 SEO Alfapet
Internet svämmar över av content och varje dag publiceras det ännu mer. Varför ska just ditt innehåll visas i topp tio på ett utvalt nyckelsökord när konkurrensen är så oerhört stor? Att ”Content is King” har vi matats med i flera år. Det är inte mindre viktigt för att det är uttjatat, men tro inte att bara för att du vet hur viktigt det är med bra innehåll, så behöver du inte läsa denna artikel. Du kommer att lära dig något nytt, jag lovar.

Avsikten med sökandet
Bakom varje sök finns ett varför. Vad är det användaren, som skriver in sin sökfras i Googles sökfält, hoppas få ut av det? Hitta information, utföra ett köp eller kanske hitta en särskild webbsida? Genom att fastställa avsikterna bakom sökandet kan du kartlägga sökordsstrategin till de olika syften som varje sök har. Hur gör man då för att hitta sökets varför? Våra SEO-tekniker arbetar utifrån STDC-modellen för att identifiera köparens avsikter, läs mer om hur du kategoriserar besökarens sökbeteende genom STDC-modellen genom att klicka här. Sedan matchar du helt enkelt dessa avsikter till ditt innehåll och då inser du om innehållet på din webbplats motsvarar era potentiella besökares förväntningar och önskemål.

Kvalitet
Hur sökmotorerna verkligen fungerar, vad det är de värdesätter hos en webbsida för att den ska synas organiskt och ranka högt på utvalda sökord är inte ens SEO-experterna helt eniga om. En sak man kan vara säker på genom att blicka bakåt och se på trender, och som alltid återkommer när detta diskuteras, är kvalitet. Webbplatsen bör prestera snabbt, vara tekniskt felfri med fantastisk användarupplevelse och ha det bästa innehållet som riktar sig till den rätta målgruppen i rätt tid under köpresan.

Kannibalisering
I ett försök att skapa kvalitativt innehåll under lång tid är det inte ovanligt att webbplatsen börjar konkurrera med sig själv. Sökordskannibalisering är ett stort problem för webbplatser som växer och kontinuerligt matas med nytt innehåll. Det som händer är att ett visst sökord omnämns på flera sidor, blogginlägg eller artiklar och tävlar om att ranka på samma sökord. De äter upp varandras chanser att ranka och självklart är detta dåligt för SEO:n. För att ta reda på om din webbplats är i riskzonen för sökords-kannibalisering kan du prova att googla: er domän.com ”sökordet” om fler än ett resultat syns överst i sökresultatet konkurrerar dessa sannolikt med varandra. Två sätt att förhindra detta är att slå samman två konkurrerande artiklar med snarlikt innehåll till en enda landningssida, skriv om texten och använd det bästa ur båda artiklarna så skapar du en enda sida med jättebra innehåll. Det andra sättet är att internlänka. På så vis hjälper du Google förstå vilket innehåll som är viktigast. Länka från den sida som är minst viktig till den sida som du vill ska prioriteras av Google.

Mobile first
Vi har tidigare skrivit om Googles Mobile-first index som innebär att Google ofta väljer att det är den mobila versionen av sajten som ska premieras, detta kan ske trots att mycket av din trafik kommer från desktop-användare. När du förser din webbplats med innehåll, oavsett om det är nya texter eller videos, glöm inte att kontrollera hur de framställs på mobil enhet.

Video, en viktig del av bra content
Google visar ofta videos i sitt sökresultat. Om en sida visar både text och video väljer 72% att hellre titta på videon för att lära sig mer om en produkt eller tjänst. Att använda sig av videos är mycket effektfullt för att synas organiskt. Nu har Google dessutom börjat testa ”in this video”, vilket är en funktion som gör det möjligt att hoppa rakt in i just det tidsintervallet i videon som är relevant för sökfrasen. I Googles sökresultat kan små korta sekvenser av videon visas och du som användare kan välja vilken sekvens du vill se för att få svar på din frågeställning.

Content istället för reklam
Det är inte ovanligt att man har en annonsblockerare installerad idag. Då blir det svårare att nå ut till kunder via annonser vilket medför att content blir än viktigare. Både Google och potentiella kunder blir bara bättre och bättre på att känna igen bra kvalitet. Förvånansvärt ofta ser man texter med bristande grammatik, slarvfel och märkliga meningsbyggnader. Kvalitativt content är välskrivet, går på djupet samtidigt som det är lättförståeligt. Sökmotorernas förmåga att avgöra kvaliteten på textinnehåll och fatta beslut baserat på det innebär att bra copy är en oerhört viktig del av SEO-arbetet.

Kanske är det dags att anlita en expert som får se över om er webbplats content håller måttet?

Låt oss hjälpa er med SEO-anpassat content