Satsa digitalt i kristider
25 mars, 2020Corona. För bara några veckor sedan var det ett främmande virus som drabbade stackars Kina. Idag finns det nog inte någon som sluppit undan effekterna av Corona, på ett eller annat sätt. Viruset i sig är skrämmande, men frågan är om inte konsekvenserna av åtgärderna mot viruset är ännu mer skrämmande.
Vi måste alla göra det vi kan för att hejda smittspridning av viruset, men vi måste också göra vad vi kan för att förhindra de förödande följderna som väntar i kölvattnet av Corona. Annars väntar en lågkonjunktur med stor arbetslöshet och ökad psykisk ohälsa.
I kristider är det många som drar i handbromsen, man är rädd och avvaktande. Vågar inte investera, vill vänta och se vad som händer. Frågan är vad man väntar på, bättre tider? Vi måste förstå att det är vi som skapar en sämre tid genom att inte agera och inte investera. Vi måste tro på framtiden och vi måste tro på vår egen förmåga att klara oss ur den här krisen!
Branscher med framtiden för sig
Svenska folket kommer inte att sluta handla. Det kanske inte är denna säsong du investerar i en ny sommarstuga men när inplanerade semesterresor avbokas och stora evenemang ställs in måste vi hitta annat att sysselsätta oss med. Det kan bli denna sommaren som du tar tag i anläggandet av den nya swimmingpoolen, bygger till trätrallen, köper nya trädgårdsmöbler eller en studsmatta till barnen.
Det är nu du kan göra bra klipp. Hotellkedjor och SPA-anläggningar har fått många konferenser avbokade, nu kan du hitta riktigt bra erbjudanden om du vill unna dig en weekend. Vi ser också en ökning i näthandeln. Det är ett guldläge att skapa anpassade online-kampanjer för människor som undviker att åka till storstaden eller stora köpcentrum för att handla.
Möjligheter i karantäntider
Som så många andra jobbar vi medarbetare på SEO DESIGN hemifrån just nu. Det är då vi inser att det inte är sådär härligt mysigt att ”jobba hemma” som vi trodde när vi satt på kontoret och drömde om just det. Den rangliga kontorsstolen behöver bytas ut och vi googlar efter ett nytt prisvärt alternativ. Mot slutet av veckan har ryggen börjat göra så ont att det är dags att googla närmsta kiropraktor. Corona må slå ut många branscher och gå obarmhärtigt hårt åt många anställda och egenföretagare, men det finns också branscher som under just de här omständigheterna går väldigt bra.
När många arbetar hemifrån ser man behov i hemmet som man i vardagens stress mellan lämning, hämtning, jobb, träning, handling och matlagning glömmer bort. Det är nu du som marknadsförare har möjlighet att nå ut med just ditt budskap. Ni står för kampanjerna och vi hjälper er att nå ut med dem!
Guldläge för digital marknadsföring
Det mest förödande du som företagare kan göra är att ha inställningen: ”vi behöver bara hålla oss över vattenytan tills allt återgår till det normala, till kunderna kommer tillbaka.” Nu ska du istället fundera på hur ni kan utnyttja denna tiden till att stärka ert varumärke och därmed stå stadigare och ha ett starkt försprång när det vänder. Nu är konkurrensen och klickkostnaderna lägre, det är nu du ska annonsera digitalt. Du betalar bara när någon klickar på din annons och de som gör det är riktigt heta potentiella kunder. Det är precis de du vill nå!
Se inte på din marknadsföring så kortsiktigt som hur marknaden ser ut idag eller om en månad eller två. Tänk på var du vill vara om ett halvår eller ett år, och hur du då ska ligga bättre till än dina konkurrenter.
Vi ska inte låtsas att allt är bra, men vi måste våga tro på en morgondag. Att det är tufft för många branscher och många enskilda arbetstagare och företagare just nu, det är ett faktum, men vad vi också kan konstatera är att det kommer att vända. Är du redo när det vänder?
Vi hjälper dig skapa online kampanjer