Så når du ut med Sociala medier

3 mars, 2022 Vi hanterar företagets sociala medier
Äntligen kan vi presentera vår nya tjänst, som innebär att vi hanterar företagets organiska inlägg i sociala kanaler. Detta innebär också att vi får presentera vår nya kollega som ansvarar över området. Vår Content Manager Lovisa, vet bäst hur du ökar din närvaro på sociala medier och varför du bör göra det.



Vi får ofta höra från våra kunder hur svårt det är att hinna med sociala medier, att det lätt faller mellan stolarna och många undrar helt krasst om det verkligen är nödvändigt att finnas där. Med tanke på att 95 % av alla internetanvändare använder sociala medier är det högst sannolikt att dina potentiella kunder, möjliga samarbetspartners och blivande kollegor finns här så svaret är ja, år 2022 är det en nödvändighet att finnas på sociala medier.

Lovisa har tidigare arbetat med content- och influencer marketing på en startup inom träning- och hälsa. En bransch som passar henne då hon älskar alla möjliga träningsformer, löpning, yoga, barre, simning och skidåkning. Förutom träning gillar hon att baka och att sjunga, två intressen vi gärna ser mer av här på kontoret. Hon bor i Göteborg tillsammans med sin sambo Viktor och havapoon Frank.

Lovisa, hur började ditt intresse för sociala medier?
– Jag valde att studera Event Management för att jag brinner för gemenskap, att skapa ett community, och det gäller även på sociala medier med den skillnaden att det sker digitalt. Under min utbildning fick jag upp ögonen för storytelling, något som ligger mig varmt om hjärtat och genomsyrar mitt arbete idag. Det är ett bra sätt för ett varumärke att få ut sitt budskap, övertyga målgruppen och skapa ett ”vi” tillsammans med sina följare.

Tycker du att alla företag bör finnas på sociala medier?
– Ja, men det är först och främst viktigt att fråga sig vilket syfte och mål man har med sin närvaro på sociala medier. Sociala medier ger otroliga möjligheter för företag att bygga sitt varumärke, sprida sin information, skapa ett engagemang och vara personlig. Oavsett om du är kund och gör efterforskningar inför ett köp eller är på jakt efter ett nytt jobb så vänder du dig allt som oftast till sociala medier för att ta reda på mer om företaget och lära känna det bättre.

Varför är det bra att ta hjälp med hanteringen av sociala medier?
– Många glömmer hur tidskrävande det är med sociala medier. Tid och resurser är ofta en bristvara. För att lyckas med sociala medier krävs både planering, strategi och analys. Det är ett långsiktigt arbete där för- och efterarbete är det som tar mest tid. Många tänker att det ”bara är att lägga upp en bild”, men vill du skapa relevant innehåll som ger resultat är det otroligt mycket mer komplext än så. Det här är ett yrke, låt mig som är expert på området hantera era sociala kanaler, så kan ni som är experter på ert område fokusera på det.

Du är redan i gång och arbetar med några kunder, beskriv hur samarbetet ser ut?
– Till en början lär vi känna vår kund, vi tar fram en strategisk plan där vi kikar på nuläget och konkurrenter. Vi sätter upp spårning för att mäta trafiken och skapar en contentplan där vi planerar det kontinuerliga arbetet framåt. Det är viktigt att hitta en röd tråd i innehållet, något vi har med oss när vi skapar och producerar media. Vi arbetar agilt och anpassar oss efter hur involverad kunden vill vara i det löpande arbetet och det tror jag är nyckeln till ett bra samarbete, att möta kunden och känna in deras behov.

 

Läs mer om vår nya tjänst