Så kampanjplanerar du i höst
29 augusti, 2019Hösten är här. Snabbare än vi hinner säga höstrusk är det dags att plocka fram adventsljusstakar, lucialinnen och julgransfot. Några glöggmingel och släktmiddagar avverkas och sedan ska julen dansas ut. Nyårslöften ska infrias, fönstren behöver putsas och vårgarderoben åker fram igen. Tiden går som bekant vansinnigt fort. Det är hög tid att börja kampanjplanera inför höst och vintersäsong.
Genomtänkta kampanjer ger bäst effekt
För att lyckas med sin marknadskommunikation gäller det att ha en röd tråd, så se till att vara konsekvent i alla olika kanaler. Sätt upp ett konkret mål, som t ex antal sålda produkter eller summan av ökad försäljning. Det ska vara lätt att jämföra resultatet med det mål du satt upp. En väl planerad kampanj ger dig något konkret att falla tillbaka på och gör det lättare att nå uppsatta mål, jämfört med att skapa improviserade kampanjer med kort varsel. Tänk på att sprida ut aktiviteter över tiden och undvik att ha kampanjer för ofta. Att koncentrera sina aktiviteter gör det lättare att sticka ut i mediebruset.
Förstärk säsongseffekterna
Vilka behov uppstår för dina potentiella kunder under höst/vinter? Via vilka kanaler söker din målgrupp efter information? Ett tips när du kampanjplanerar är att ta vara på andra aktiviteter och händelser runt omkring. Dra nytta av events/arrangemang i kommunen. Sök samarbete med dina leverantörer. Skapa temaveckor så blir det lättare att kläcka idéer kring ett ämne. Utnyttja almanackans befintliga temadagar som du kan hänga upp din marknadsföring på och skapa roliga, innovativa kampanjer runt. Visste du t ex att pensionärer, frysrätten och porslinet har egna dagar tillägnade till sig?
Nå ut till kunderna
När målgruppens vanor retts ut och målen formulerats är det dags att reda ut hur vi når våra kunder med vårt budskap. Vilken kanal fungerar bäst för vår målgrupp, kanske är bästa alternativet att kombinera olika kanaler? Vad klarar budgeten? Här kan det också vara läge att anlita extern hjälp, som t ex en riktigt vass digital byrå.
Utvärdera
Förutom att sammanställa resultatet är utvärderingen viktig när nästa kampanj ska skapas. Då är det ovärderligt att ha svaren på frågorna: Nådde vi rätt målgrupp? Var tidpunkten rätt och använde vi rätt medier? Uppnådde vi våra mål? Det fina med digital marknadsföring är att det är så lätt att följa upp aktiviteter jämfört med analog marknadsföring.
Vill du ha hjälp med att planera dina kommande kampanjer online? När vår kund Nordresor kombinerade SEO och Google Ads med en satsning på kampanjer i sociala medier, skjöt trafiken i höjden och ledde till nytt försäljningsrekord.
Läs mer om hur vi hjälpte Nordresors försäljning att slå i taket