Hur vet du att SEO-arbetet ger resultat?
14 juni, 2021
Att sätta mål, att kontinuerligt mäta och följa upp resultatet är något vi återkommer till ofta. Hur skulle du annars veta om dina investeringar i SEO genererar några affärer? På SEO DESIGN är vi måna om att ständigt mäta våra kunders resultat, det är det som blir kvittot på vår arbetsinsats.
Varför är det viktigt att mäta SEO?
När du mäter resultatet och analyserar arbetet så får du en klarare bild över hur din webbplats presterar och vad som behöver förbättras för att fler organiska besökare ska hitta till den. Du vill också säkerställa att investeringen i SEO betalar sig i relation till företagets uppsatta mål. Detta följer du upp genom att välja ut några olika KPI:er som är viktiga för er verksamhet.
Vad är KPI?
KPI, Key Performance Indicator, är ett tydligt och mätbart nyckeltal som används för att mäta hur effektivt ett företag är på att nå sina mål. Att ha tydliga KPI:er som följs upp innebär att det blir lättare att se om verksamheten är på väg i rätt riktning, mot de mål som ledningen satt upp. För en digital marknadsförare kan det t ex vara viktigt att använda KPI:er för att räkna ut ROI på de digitala tjänsterna, för att kunna bevisa att satsningarna som görs faktiskt leder till fler affärer.
Hur mäter jag framgången av SEO?
Det finns flera olika sätt att titta på vad investeringen i SEO ger för resultat. Vi har listat några av dem:
- ROI – return on investment. Det är komplext att räkna ut ROI på SEO till 100 % men att sätta upp en målspårning i Google Analytics är en bra början. Ange även ett ekonomiskt värde för varje målslutförande. Det kan vara svårt att beräkna vad olika konverteringar är värda, ladda ned vår SEO-guide där vi tipsar om hur du räknar ut målvärden.
- Organisk trafiktillväxt – Hur många besökare får din webbplats via organiska trafikresultat? Tänk på att jämföra perioden med samma period tidigare år då det kan bli missvisande att jämföra en månads trafik med föregående månad.
- Ranking – Det kan vara intressant att se hur webbplatsen rankar på olika sökord men det finns flera anledningar till varför denna KPI inte är helt optimal. Sökresultaten är inte längre generella utan personliga. Sökmotorerna känner av var du befinner dig och hur ditt sökbeteende ser ut och presenterar ett sökresultat därefter. Detta gör det svårt för rankingverktygen att presentera tillförlitliga data.
- Konverteringar – Anlitar du en bra SEO-byrå ska inte enbart webbplatstrafiken öka, utan den relevanta webbplatstrafiken. De besökarna som konverterar på din webbplats.
Fem SEO-verktyg som mäter resultat - Google Analytics – Googles gratisverktyg där du kan få mycket statistik om dina besökare och dess beteende. Det kan t ex vara intressant att titta på avvisningsfrekvensen, de som snabbt lämnar webbplatsen, då denna påverkar webbplatsens ranking. Genomsnittlig besökstid är också intressant att kika på då det vittnar om webbsidans kvalitet, är din struktur och innehåll tillräckligt bra för att hålla besökarna kvar? Eller surfar de runt väldigt länge på er webb utan att hitta svar på sin fråga?
- Google Search Console – Ett annat gratisverktyg som bl a visar din sökmotorexponering, dvs hur många gånger webbplatsen syns i sökresultatet för de sökord som rankar. Du ser också vilka sökord som använts som leder till webbplatsbesök och om Google upplever några problem med din webbplats.
- Nightwatch – Bra rankingverktyg där du kan se hur webbplatsen rankar på olika sökord/fraser och jämföra med dina konkurrenters ranking.
- Seranking – Prisvärt SEO-verktyg med många olika funktioner som hjälper dig i sökmotoroptimeringsarbetet.
- Semrush – Detta verktyg ger dig utförliga SEO-analyser av din webbplats och möjlighet att jämföra med webbplatser som konkurrerar på samma sökord.
Vi vet att det är viktigt för våra kunder att se att investeringen de gör i SEO betalar sig. När du anlitar oss som SEO-byrå ger vi dig kontinuerliga rapporter och följer upp resultatet. Just nu erbjuder vi en kostnadsfri konkurrentanalys, ett bra sätt att få en överblick av din webbplats synlighet i jämförelse med de främsta konkurrenterna.
Läs mer och registrera dig här!