Googles ”avsnitts-indexering” – Ny rankingfaktor!

29 oktober, 2020 Avsnittsindexering en av Googles nyheter
Google avslöjade nyligen att de planerar en mängd sökfunktionsförändringar de kommande månaderna. Enligt Google är det enbart förbättringar av sökmotorn, allt för att ge den som söker bättre, snabbare och mer träffsäkra svar på sin sökförfrågan. Enligt våra SEO-experter innebär vissa av förändringarna en större utmaning för sökmotoroptimeringen. Vi har kikat närmare på förändringen som innebär möjlighet att indexera enskilda textavsnitt på en webbsida. Hur det funkar? Vi tar det från början.

Indexering – så funkar det
Likt ett bibliotek fullt med böcker huserar internet miljarder olika webbsidor. För att hitta en specifik bok i ett bibliotek finns det register som katalogiserar böckerna i alfabetisk ordning. På ungefär samma sätt fungerar internet, där böckerna är webbplatser och registret är Googles index. För att indexera det enorma ”bibliotek” som internet utgör krävs sökrobotar, dessa kallas spindlar. Spindlarna kryper från webbsida till webbsida och lagrar all information, på så vis skapas Googles enorma sökindex.

Avsnittsbaserad indexering – vad är det?
En av Googles nyheter som kommer att påverka rankingen är möjligheten att indexera specifika textstycken på en webbsida. Låt säga att din sökfråga kräver ett väldigt specifikt svar, t ex ”Hur vet jag om fönstren i mitt hus är UV-glas?”. Det finns många webbsidor som behandlar ämnen som UV-skydd, fönsterglas, UV-strålning och solskyddsfilm. I dagsläget tittar Google på starka signaler såsom sidtitlar och rubriker, för att försöka utröna om webbsidans innehåll matchar sökfrågan. Dessa faktorer är fortfarande viktiga, men tack vare den nya teknologin kan ett enskilt stycke, djupt inne i textmassorna på en av webbplatsens många undersidor, identifiera ett träffsäkert svar på sökfrågan. Svaret på ovan specifika fråga kanske till exempel döljer sig långt ner i flödet på ett forum för villaägare. Googles nya algoritm kan zooma in detta textstycke, ”hitta nålen i höstacken” och leverera ett klockrent svar på sökfrågan, direkt i sökresultatet. Du behöver alltså inte ens lämna Google och klicka dig in på webbsidan för att själv hitta svaret, det levereras direkt på sökresultatsidan.

Featured snippets, vad är skillnaden?
Att man får svaret på sökfrågan direkt i sökresultatet är väl inget nytt tänker du, de så kallade Featured snippets som redan finns är väl samma sak? Nej, avsnittsindexering liknar featured boxarna som ofta visas ovanför den organiska träfflistan på vissa sökningar. Skillnaden är att det som visas i en featured box avgör Googles system genom att titta på det mest relevanta stycket på en webbsida som Google identifierat som den generellt mest relevanta för sökfrågan. Nyheten som nu lanseras låter Googles algoritmer avgöra relevansen av webbsidan genom att förstå avsnitten. Featured-boxarna rankas genom att exempel ha tydliga FAQ:s på sin webbplats, märka upp innehållet med strukturerad data och tillhörande bild.

Påverkar 7 % av alla sökfrågor
Google poängterar att de fortfarande indexerar hela webbsidor. Förändringen innebär endast att systemet nu kommer att ta hänsyn till dels innehållet i sin helhet och dels innebörden av enskilda textstycken, för att bestämma vad som är mest relevant för att besvara sökfrågan. Det är alltså egentligen inte en indexeringsförändring utan snarare ytterligare en rankingfaktor. Google påbörjar denna förändring redan i november och som vanligt är det engelska språket först ut. Därefter följer övriga språk och länder. När lanseringen är fullt genomförd globalt kommer 7 % av alla sök på Google att beröras. Hur påverkas du av denna förändring och är det egentligen en bra eller dålig nyhet om man frågar en SEO-expert?

Fördelar
Det blir lättare för Google att hitta rätt information på en webbsida som har väldigt mycket innehåll. För den som arbetar med SEO eller utvecklar webb-innehåll innebär förändringen mindre huvudbry över innehållsoptimering. Att försöka dela upp innehåll för att på bästa sätt optimera texten mot ett specifikt nyckelord blir inte längre lika nödvändigt.

Nackdelar
Att användaren som ställer sökfrågan får sitt svar direkt och inte behöver klicka sig in på webbsidan är naturligtvis inte positivt för den som arbetar med SEO och vill driva trafik till sajten. Google vill inte att besökaren lämnar Google – det är just det som kritikerna till Googles senaste nyheter lyfter fram. I slutändan blir det en ond cirkel, om webbsidorna där Google hämtar sin information ifrån inte får någon trafik, då kommer det till slut inte finnas några källor att hämta information ifrån. Användarupplevelsen kommer att försämras för alla, menar de kritiska rösterna.

Vill du snacka SEO med en expert?