Google sök listar srsltid URL-parametrar från Merchant Center
4 oktober, 2024
Jag vill ha en kostnadsfri SEO-analys!
I början av augusti kom många klagomål om att Google börjat lista/ranka webbadresser med URL-parametern srsltid.
Om du googlar [inurl:srsltid -intext:srsltid] kan du se hundratals exempel på webbadresser i Googles index med parametern [srsltid=]:
Detta är en del av Google Analytics och Merchant Center-integrationen där srsltid-parametern läggs till länkar som genereras av Google Merchant Center i organiska shoppingresultat (exempelvis www.exempel.se?srsltid=abc123). Detta lades till redan i februari 2022.
Vi har sett flera fall den senaste tiden där kunder börjat få srsltid-parametern i webbadresser de rankar på. John Mueller, sökanalytiker på Google, fick en fråga på LinkedIn varför Google plötsligt börjat ranka webbadresser med denna parametern:
”Dessa webbadressparametrar läggs till för Merchant Center automatisk taggning, när en webbplatsägare har aktiverat den funktionen. De används för konverteringsspårning för e-handlare. Vi planerar att uppdatera hjälpsidan efter behov när detta rullar ut mer.
De läggs till direkt i sökningen, med unika ID:n som använder parametern ”srsltid”. Webbadresserna är inte indexerade eller genomsökta på det sättet. Det är inte ett nytt upplägg, vi har använt detta ganska länge till exempel på fliken shopping. Vi har nu utökat det till traditionella sökresultat.
Detta påverkar inte genomsökning, indexering eller rankning – det är i princip bara för analys för e-handlare. Även om det inte är nödvändigt kan du använda link-taggen rel=canonical element som pekar på den föredragna webbadressen för indexering som du normalt skulle göra. Om du inte vill ha det kan du bara stänga av inställningen. I Search Console ser du mest den gamla användningen av parametern, vi försöker filtrera bort den för de vanliga sökresultaten.”
Vissa relaterade problem
Även fast Google säger att det inte är ett problem att srsltid-parametern är med i organiska sökresultatadresser kan det ändå finnas fall då det gör det:
- Vissa plattformar/sajter stödjer inte dynamiska parametrar, vilket kan göra att användare inte kan komma åt innehållet när de klickar på sökresultat med parametern srsltid.
- I avsaknad av en rel=canonical inställning kan sidor dessutom indexeras som dubbletter.
- Analys av webbplatstrafik och ranking i rankingverktyg kan bli omständigt.
Det viktigaste för att undvika problem med srsltid-parametern (om ni annonserar via Google Shopping) är att se till så att sajten har canonical-taggen implementerad på rätt sätt.
Behöver du hjälp med att optimera din webbplats och undvika problem med srsltid-parametern eller generell hjälp med SEO?👇