Google premierar produktrecensioner
4 maj, 2021I början av april släppte Google en ny uppdatering. Denna gång berörs webbsajter som innehåller produktrecensioner. Google uppmuntrar mer djupgående innehåll där experter gjort research och kommer med analyserande utlåtanden.
Googles uppdrag är enligt de själva att organisera världens information. Att organisera produktinformation för de som vill handla och för de som säljer är en viktig del av uppdraget. Som vi skrev i ett tidigare blogginlägg i höstas lanserade Google en mängd nyheter när det gäller just shopping på nätet. Fria listningar av produkter på Google Shopping var en av nyheterna likaså möjligheten att handla direkt i Google Shopping-vyn. Nyligen släppte Google en uppdatering med syfte att förbättra shoppingupplevelsen och förenkla köpbeslutet för användaren, the product review update.
Hör du till de som går direkt till produktrecensionerna av en vara när du gör research inför ett eventuellt köp? Då är du förmodligen inte ensam. Google vet att besökarna gillar grundliga efterforskningar, konkurrentjämförelser, fördelar respektive nackdelar, skillnader hos olika modeller etc. I och med Googles senaste uppdatering premieras webbplatser med fokus på tydliga och informativa produktrecensioner.
”The overall focus is on providing users with content that provides insightful analysis and original research, and is written by experts or enthusiasts who know the topic well.” skriver Google om uppdateringen. När du scrollar igenom olika produktrecensioner blir det tydligt att vissa är välskrivna och genomtänkta medan andra är osakliga, vilket kan bli missvisande. Google lägger numera mindre vikt vid användaromdömen och menar att de ofta har låg kvalitet såvida de inte är skrivna av en person som är auktoritär i ämnet. Google straffar inte de webbplatser som innehåller recensioner av låg kvalitet, men indirekt blir det en bestraffning då webbplatser med mer opartiska och insiktsfulla recensioner hamnar högre i sökresultatet.
Denna uppdatering ska endast påverka textinnehållet av just produktrecensioner och inte resterande content på webbplatsen, webbplatser som helt saknar produktrecensioner påverkas inte alls av denna uppdatering.
Om du har produktrecensioner på din webbplats då, vad kan du göra för att synas högre upp bland sökträffarna på Google?
- Låt recensionen omfattas av expertkunskap
- Beskriv hur produkten används med unikt innehåll
- Ge kvantitativa mätningar om hur produkten står sig i olika prestationstest
- Förklara vad som skiljer produkten från konkurrenterna
- Visa på liknande/likvärdiga produkter och jämför dessa, förklara varför en produkt är bättre än en annan vid särskilda användningsområden eller omständigheter
- Diskutera produktens fördelar respektive nackdelar
- Beskriv hur produkten har utvecklats/förbättrats i jämförelse med tidigare modeller eller utgåvor
Det här är några av Googles egna tips. Observera att uppdateringen än så länge endast är utrullad på den engelska marknaden, men det skadar ändå inte att se över ditt innehåll när det gäller just produktrecensioner, då är du redo när Google uppdaterar den svenska marknaden.
Vill du veta mer om hur du kan nå ut med dina produkter/tjänster på Google? Vi hjälper dig att synas för de som letar efter just det du erbjuder. Kontakta oss så berättar vi mer!