Google Core Update March 2023
16 mars, 2023Igår, den 15 mars 2023, meddelade Google att en ny core-update börjat rullas ut. Det är den första core-uppdateringen från Google i år och namnet på den är kort och gott March 2023 core update.
En core-uppdatering är en bred algoritm-uppdatering som är utformad för att säkerställa att Google över lag presenterar användbara och pålitliga sökresultat för användare.
Core-uppdateringarna kan påverka många olika ranking-faktorer, exempelvis:
- innehåll och användarupplevelse
- laddningstider och prestanda
- interna och externa länkar
- indexering och tekniska aspekter
Det kan ta upp till två veckor för Googles spindlar att indexera och omvärdera webben. Under denna tid kan organisk ranking på Google fluktuera väldigt mycket och man kan bara sitta lugnt i båten och invänta de slutgiltiga resultaten. It’s not done until it’s done så att säga.
Google förklarar själva hur en core-uppdatering fungerar så här:
Föreställ dig att du gjorde en lista över de 100 bästa filmerna 2021. Några år senare, 2024, uppdaterar du listan. Den kommer att förändras naturligt. Några nya och underbara filmer som aldrig funnits tidigare kommer nu att bli kandidater för inkludering. Du kan också omvärdera vissa filmer och inse att de förtjänade en högre plats på listan än de hade tidigare. Listan kommer att ändras och filmer som tidigare ligger högre upp på listan och som flyttas ner är inte dåliga. Det finns helt enkelt mer förtjänta filmer som kommer före dem.
Med tanke på att core-uppdateringar är breda uppdateringar som inte påverkar en specifik ranking-faktor är det svårt att dra några slutsatser. När uppdateringen är helt färdig och vi kan undersöka webbplatser som påverkats kan vi också försöka dra några slutsatser.
Hur vet jag om jag drabbats?
Vissa ser ganska snabbt förändringar i sin organiska ranking medan det kan ta dagar eller veckor innan andra märker skillnader.
Det du kan göra för att se om du påverkas av Googles core-update är exempelvis:
- följa organiska ranking genom rankingverktyg
- titta på resultat i Google Search Console för att se ökningar/minskningar
- titta på organisk trafik i Google Analytics eller andra statistikverktyg
Vad ska jag göra om jag drabbats?
Baserat på tidigare core-uppdateringar från Google ser vi att kvalité vinner i längden. Mycket handlar om att skapa högkvalitativt innehåll, fritt från dupliceringar och indexeringsproblem.
Google själva ger exempelvis följande frågeställningar som du kan svara på gällande ditt innehåll och om det håller hög kvalité:
- Skulle du lita på informationen som presenteras på sidan?
- Är innehållet skriven av en expert eller entusiast som kan ämnet väl, eller är den mer ytlig till sin natur?
- Har webbplatsen dubbletter, överlappande eller överflödiga artiklar om samma eller liknande ämnen med lite olika sökordsvarianter?
- Skulle du vara bekväm med att ge din kreditkortsinformation till den här webbplatsen?
- Har innehållet stavfel, stilfel eller faktafel?
- Tillhandahåller sidan originalinformation?
- Ger sidan ett betydande värde jämfört med andra sidor i sökresultaten?
- Hur mycket kvalitetskontroll görs på innehåll?
- Är sajten en erkänd auktoritet på sitt ämne?
- Har innehållet redigerats väl, eller verkar den slarvig eller hastigt producerad?
- Ger den här artikeln en fullständig eller heltäckande beskrivning av ämnet?
- Innehåller den här artikeln insiktsfull analys eller intressant information som är bortom självklar?
- Är det den här typen av sida du vill lägga till ett bokmärke, dela med en vän eller rekommendera?
- Har den här artikeln en överdriven mängd annonser som distraherar från eller stör huvudinnehållet?
- Är innehållet kort, oväsentligt eller saknar på annat sätt användbara detaljer?
- Är sidorna producerade med stor omsorg och uppmärksamhet på detaljer kontra mindre uppmärksamhet på detaljer?
Har du, eller tror att du har, påverkats av denna core-uppdateringen? Meddela oss gärna så kan vi undersöka saken!