Din målgrupp, ditt tankesätt och världens största möbelvaruhus

17 april, 2019

Besitter din hemsida alla de egenskaper som en IKEA-möbel gör? Är den framtagen för de många människorna i din målgrupp, både snygg och funktionell, lockar riktigt många besökare, lättförståelig och tidlös? Om du är en kund till oss där vi har byggt upp din webbsida kan vi med rak rygg hävda att du troligtvis tillhör ovanstående grupp. Om du inte kan relatera till det vi nyss nämnt kan det vara bra att läsa vidare med vetskapen om att du inte är ensam med denna känslan.

Basen

Det vi utgår från och som också blir basen när vi bygger webbsidor till våra kunder är att i första hand bygga den till deras kunder och besökare, även kallat deras målgrupp. Både webbsidan och dess innehåll skall attrahera målgruppens behov, leva upp till förväntningarna och leda de rätt för det webbplatsen syftar till. När man har definierat detta gäller det att presentera det i den form som förväntas för att innehållet skall bli så lätt som möjligt att ta in eller navigera runt i. För att reda ut alla de termer jag nyss nämnt gäller det att göra en grundlig målgruppsanalys. Målgruppsanalysen kommer påverka både vilket innehåll du publicerar samt i vilket utförande. Analysen bör sedan styra saker som bland annat tonalitet, ordval, uppbyggnad av webben, publicering samt innehållsytor.

Ditt tankesätt

Ofta när man läser denna typen av artiklar letar man och skrollar ner till punkterna som hävdar ”så här gör man, do’s and don’ts ” eller liknande. Jag varken kan eller vill ge dig några punkter av den typen eftersom de ofta blir kortsiktiga. Jag vill snarare ge dig ett långsiktigt tankesätt som du sedan kan applicera på din verksamhet. Det kan förhoppningsvis ändra ditt tankesätt kring webb och innehåll och därmed bidra till att säkerställa både kvalitet och utförande av ditt befintliga innehåll samt det som är på väg ut. Tankesättet bygger på följande delar:

  • Vad är besökaren ute efter när de kommer in på din sida?
  • Vad är din besökares utmaning, hur kan du underlätta för hen?
  • Vad vill du att besökaren ska göra på hemsidan? Ex. lämna kontaktuppgifter? Hur styr du besökaren?

Till sist.. utgå inte från dig själv

Som avslut vill jag precis som rubriken hävdar ge dig tipset att inte utgå från dig själv, utgå från din målgrupp, i alla avseenden. Det gäller att alltid skapa innehåll som din målgrupp behöver, vill ha, ber om och skulle sakna om det försvann. Precis som du skulle sakna köttbullarna på IKEA om de försvann?

 

/ SEO DESIGN-teamet

Behöver du hjälp att se över er webbplats?