Digital marknadsföring – branschtermer

22 oktober, 2021 Förklaringar av digitala ord och förkortningar
”När du går in i GA ser du att bounce raten har gått ner. CPC är relativt lågt och vi har en bra genomsnittlig CTR på annonserna. Däremot kan vi få till lite bättre UX på landningssidan, en tydligare CTA är att rekommendera. Då har vi bra KPI:er att mäta och vi kan lättare räkna ut ROI på kampanjernas prestation.” För oss som arbetar med digital marknadsföring dagligen är det inte konstigt alls att slänga sig med branschtermer och förkortningar likt dessa, men vi har insett att det kan framstå som rena grekiskan för våra kunder och webbplatsbesökare. Känner du igen dig? Låt oss förklara vad det är vi egentligen pratar om!

Förstå innebörden av digitala branschtermer, förkortningar och engelska uttryck som används när det kommer till onlinemarknadsföring. I detta blogginlägg får du en tydlig ordlista som du kan plocka fram när du behöver en förklaring till de där krångliga orden som din digitalbyrå använder i var och varannan mening.

GA – Google Analytics
Ett kostnadsfritt webbanalysverktyg som är skapat av Google. Det är via GA som vi analyserar varifrån trafiken till webbplatsen kommer och hur de olika kanalerna presterar. Detta verktyg är ett måste för att hålla koll på trafiken till din webbplats.

GTM – Google Tag Manager
Ett tagghanteringsverktyg som gör det möjligt att lägga till ett script på webbplatsen utan att man behöver ändra i källkoden. GTM hjälper dig att spåra events på webben och samlar pixlar från olika tredjeparter på ett och samma ställe vilket underlättar avsevärt om du t ex vill mäta effekten av annonsering via Facebook, LinkedIn och Google Ads.

GSC – Google Search Console
Ännu ett verktyg skapat av Google som underlättar SEO-arbetet. Här kan du t ex se vilka sökfraser som använts när besökarna hamnat på din webbplats.

SERP – Search Engine Result Page
Webbsidan med resultat som dyker upp efter att du gjort en sökning i en sökmotor.

Display nätverk
En annonseringskanal som gör det möjligt att, med tilltalande bild- eller videoannonser, nå en specifik målgrupp. I Googles displaynätverk finns fler än två miljoner webbplatser, videor och appar där dina annonser kan visas.

CPA – Cost per Action/Acquisition
Kostnad per händelse/konvertering, du betalar för annonsen när en besökare genomför en specifik handling på din webbplats som t ex fyller i ett formulär, genomför ett köp etc.

CPC – Cost per Click
Kostnad per klick, du betalar för annonsen varje gång som någon klickar på den.

CPE – Cost per Engagement
Kostnad per engagemang, du betalar för annonsen varje gång som någon engagerar sig, t.ex. startar ett videoklipp.

CPL – Cost per lead
Kostnad per lead, du betalar för annonsen varje gång som besökaren lämnar sina kontaktuppgifter.

CPM – Cost per mille
Kostnad per tusen visningar (mille=tusen på latin) dvs du betalar för annonsen när den har visats tusen gånger.

CPV – Cost per view
Kostnad per visning, du betalar för annonsen varje gång någon tittar på din video.

CR – Conversion Rate
Konverteringsgrad, anger hur många procent av dina webbplatsbesökare som genomför en konvertering. Du räknar ut konverteringsgraden genom att dividera antalet konverteringar med antalet webbplatsbesök.

CTR – Click Through Rate
Klickfrekvens, anger hur stor procent som klickar på din annons av alla de som ser den. Du räknar ut klickfrekvensen genom att dividera antalet klick på annonsen med antalet exponeringar.

CTA – Call To Action
En uppmaning till handling på webbplatsen t ex en länk i form av ”Läs mer”, ”Klicka här”, ”Köp”, ”Prenumerera” osv.

ROI – Return on Investment
Ett mått som visar om marknadsföringen går med vinst, dvs om intäkterna som annonseringen ger täcker dina kostnader.

UX – User Experience
Användarupplevelse dvs hur användaren upplever en webbplats, tjänst eller produkt.

Bounce Rate
Avvisningsfrekvens anger hur stor procent av webbplatsbesökare som kommer in på webbplatsen men lämnar den direkt.

KPI (Key Performance Indicator)
Nyckeltal som används för att mäta effekten av den digitala marknadsföringen såsom antalet inkommande leads, genomförda köp, ifyllda beställningsformulär på webbplatsen etc.

Har du lite bättre koll på läget? Då kan du nu boka in ett möte med oss där du kan briljera med rätt bransch-tugg. Nej då, oroa dig inte, du behöver inte ha några som helst förkunskaper för att boka in ett möte med oss. Men vi träffar dig gärna och berättar ännu mer om hur vi arbetar med de här begreppen och framförallt, hur vi kan hjälpa dig att få fler och bättre affärer via din webbplats.

Kontakta oss nu!