7 vanliga SEO-misstag och hur du undviker dem

2 maj, 2022 De 7 vanligaste SEO-misstagen

Våra SEO-tekniker analyserar webbplatser dagarna i ända. Många webbplatser har brister som gör att de inte uppnår sin fulla potential och rankar så bra som de hade kunnat göra på relevanta sökord. Vilka är de vanligaste misstagen som vi ser återkommer igen och igen och igen bland våra kunder?

Först måste vi presentera Arwid, vårt senaste tillskott i SEO-teamet. Han är ursprungligen en ö-bo, uppvuxen i Göteborgs norra skärgård. Kanske bidrog det till att han under flera år arbetade med att utbilda folk inom sjösäkerhet. Intresset för marknadsföring och e-handel gjorde att han började läsa till Digital Business Developer och slutligen hamnade hos oss.

Under de två månaderna Arwid har jobbat hos oss har han identifierat några gemensamma nämnare på flera av våra kunders webbplatser, vanliga misstag som förhindrar webbplatsen att ranka bra organiskt;

1. För lite fokus på innehåll
Att det finns för lite innehåll på många landningssidor eller att innehållet inte är relevant för de sökorden man vill att just den sidan ska ranka på är något vi ofta påpekar för våra kunder.

2. För få CTA’s
Vi försöker driva besökare till webbplatsen, men vad ska de göra när de väl hittat dit? – Att tydligt vägleda besökaren och arbeta med ”Call-to-actions”, knappar som uppmanar till handling, är en viktig del av användarupplevelsen. På så sätt förenklar du för besökaren att göra det du vill att den gör – t ex fylla i ett kontaktformulär, ladda ned ett dokument, eller beställa en vara.

3. Fokus på fel sökord
Vi inleder alltid ett nytt SEO-projekt med att ta fram en sökordsanalys för att identifiera besökarnas sökbeteende. Ibland är kunden hemmablind och använder sig av branschtermer eller ord som de tror att besökarna använder. Det är viktigt att ta reda på hur besökarna söker för att optimera därefter.

4. Missar optimering av bilder
Det är inte ovanligt med pixliga bilder eller att bilder har fel format vilket kan tynga ner sajten. Det är också vanligt att man inte SEO-anpassar bilderna med t ex alt-texter.

5. Inte mobilanpassad
Idag är de allra flesta webbplatser responsiva, vilket innebär att de anpassas efter vilken enhet och skärmstorlek man använder när man besöker webbplatsen. Förvånansvärt många har däremot flera funktioner som inte är användarvänliga i mobilt läge. Kontrollera alltid hur din webbplats fungerar från mobilen och säkerställ att marginalerna hänger med, att bilderna storleksanpassas, att menyn är synlig osv.

6. Brutna länkar
På de allra flesta webbplatser finns det brutna länkar. De kan ha missats att pekas om vid lansering av ny sajt eller produktsidor som ligger kvar där produkten utgått och inte längre finns i lager. Säkerställ att 404-sidor pekas om till 301-or.

7. Missar länkvärde
SEO består dels av arbete på webbplatsen (on page) men många missar vikten av externa länkar som pekar mot din webbplats och höjer dess domän-rating vilket gynnar SEOn. Vilka sidor som länkar till din sajt har många dålig koll på.

Många av punkterna ovan kan bli en liten påminnelse till dig som läser att se över på en gång, andra punkter kan vara svårare att kontrollera och se över på egen hand. Därför är det suveränt att ta hjälp av en SEO-byrå som kan göra jobbet och månadsvis arbeta med webbplatsen. Kontakta oss idag så berättar vi mer.

Jag vill ha SEO-hjälp!