5 fördelar med Omni-channel och hur det fungerar
13 oktober, 2022I takt med att världen blir mer digitaliserad börjar linjerna mellan vad som är fysiskt och vad som är digitalt att suddas ut. För oss som digital marknadsföringsbyrå är det viktigt att hänga med i hur människors beteende förändras. Därmed har det blivit väsentligt för oss att utgå från ett helhetsperspektiv i våra marknadsföringsstrategier.
Omni-channel handlar om hur du lyckas integrera de olika kanalerna med varandra när du använder dig av ett helhetsperspektiv. Använder du dig av ett omni-channel-perspektiv i din marknadsplan erbjuder du en sömlös upplevelse för dina kunder. De gör att kunderna får en lika bra erfarenhet oavsett hur de kommer i kontakt med dig.
Vi har listat 5 fördelar med Omni-channel!
1. Nöjdare kunder – Kunderna får en smidig upplevelse när de kommer i kontakt med er, vilket gör att de blir nöjda både kortsiktigt och långsiktigt.
2. Större räckvidd – Du når kunderna där de är med hjälp av en korrekt anpassad omni-channel-strategi för ert varumärke. De hittar er snabbt och behöver inte klicka runt för att komma rätt. Vilket resulterar i att fler hittar till er och ni får en betydligt större räckvidd.
3. Högre vinstmarginal – En omni-channel-strategi gör det enklare för kunderna att göra ett köp när de är redo, vilket helt enkelt resulterar i fler köp och högre vinstmarginal för er. Dessutom blir det enklare för kunderna att hitta tillbaka till er när de är redo för sitt nästa köp.
4. Bättre varumärkeskännedom – Den sömlösa upplevelsen som en omni-channel-strategi erbjuder gör att kunderna snabbt får en tydlig bild av varumärket som helhet.
5. Ökat CLV (Customer lifetime value) – Kunderna upplever en mer personlig service och har därmed i snitt 30% högre Customer lifetime value än andra.
Vill du veta hur du kan applicera en omni-channel-strategi på ditt varumärke? Kontakta oss idag så hjälper vi dig gärna!